sanatiikaran

۲۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گیربکس حلزونی یا گیربکس مکعبی به عنوان ارزان‌ترین و پر کاربردترین نوع از انواع گیربکس در دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی سبک کاربرد دارد. در گیربکس حلزونی وظیفه انتقال نیرو توسط دو چرخ دنده انجام می پذیرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرکز صنعت، موتور گیربکس حلزونی یا الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد که بنا به در خواست مشتری با الکتروموتور مورد نیاز ارائه خواهد شد.

کلیه گیربکس های مذکور را بنا به درخواست مشتری می توان به صورت گیربکس تک یا کوپله شده با موتور که همان موتور گیربکس یا الکتروگیربکس می باشد، ارائه نمود. در ذیل به تعدادی از بهترین گیربکس های موجود در بازار ایران اشاره می کنیم. لطفا جهت دریافت لیست قیمت گیربکس حلزونی به سایت رسمی مرکز صنعت مراجعه نمایید.

ویدیو معرفی گیربکس حلزونی (مکعبی) و انواع آن

مشخصات فنی گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی به دلیل شباهت ظاهری آن به حلزون به این نام شناخته می شود. البته مدل های دیگری با شکل ظاهری مکعبی نیز ارائه شده است. گیربکس حلزونی از یک محور و یک چرخ دنده برنزی یا آلومینیومی حلزونی شکل با مقاومت بالا، جهت استحکام و پایداری در شرایط سخت تولید می شود. 

اجزاء گیربکس حلزونی

ورودی گیربکس دنده ماردون فولادی بوده که با دنده خروجی برنجی در تماس است و همزمان با کاهش دور، وظیفه تغییر ۹۰ درجه ای زاویه خروجی را نیز بر عهده دارد. این خاصیت گیربکس حلزونی باعث شده جهت نصب بر روی مخازن میکسر برای میکسرهای کوچک یکی از بهترین انتخاب‌های طراحان باشد.

انواع گیربکس حلزونی

انواع گیربکس حلزونی بر اساس ظاهر

برند بونفیلیولی (BONFIGLIOLI) و برند موتوواریو (MOTOVARIO) ایتالیا شاخص‌ترین برند های طراحی گیربکس حلزونی در جهان هستند. اکثر شرکت های تولید کننده این نوع گیربکس به استاندارد های طراحی شده توسط این دو شرکت تکیه زدند و گیربکس های خود را بر اساس شکل دایروی (بونفیلیولی) و شکل کتابی یا مکعبی (موتوواریو) به بازار عرضه می کنند. گیربکس با شکل دایروی در تیپ ۸۶ و گیربکس چینی با شکلی شبیه به موتوواریو  پر تیراژ ترین و پر فروش ترین نوع از گیربکس های حلزونی در ایران هستند.

انواع گیربکس حلزونی بر اساس شافت ورودی و خروجی

۱.گیربکس حلزونی سری VF: این دسته از گیربکس که به نام گیربکس دستی (جعبه دنده دستی) یا گیربکس کوچک نیز معروف هستند در قسمت ورودی خود (اتصال به موتور) دارای شافت می باشد. نوع جعبه دنده به دو صورت قابل به حرکت در آمدن است.. 

۲.گیربکس حلزونی سری MVF: این دسته از گیربکس در ورودی خود دارای هالو شافت و فلنج اتصال است که این مزیت سبب اتصال راحت تر به الکتروموتور می شود. این مدل گیربکس در تنور نانوایی، ماشن آلات کشاورزی، بالابر و غیره کارایی دارد.

۳.گیربکس حلزونی سری FC: گیرکس حلزونی با ورودی شافت و خروجی دارای فلنج است.

۴.گیربکس ترکیب VF و FC: جعبه دنده ای دارای شافت ورودی و فلنج خروجی که خواص هر دو دسته را داراست. جنس بدنه این نوع گیربکس بنا به تحمل تنش از آلومنیوم یا چدن ساخته می شود.

۵.گیربکس ترکیب MVF و FC: این گیربکس دارای ورودی و خروجی هالو می باشد که این مزیت باعث نصب احت و ساده آن شده است. این گیربکس در تیپ و نوع مختلفی عرضه می شود و جنس بدنه آن از چدن است.

کاربرد آن درصنایعی همچون نیروگاه، صنایع دریایی، کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان تعویض گیربکس حلزونی

تمامی قطعات ساخته شده توسط بشر عمر محدودی دارند. گیربکس های حلزونی هم از این قاعده مستثنی نیستند. شرایط نگهداری و انتخاب صحیح می تواند پارامتر های مهمی برای طولانی تر کردن مدت زمان مصرف کنند. 

علائم هشدار دهنده زمان تعویض

۱.تیز شدگی: همانطور که پیشتر بیان شد گیربکس حلزونی خاصیت عدم بازگشت پذیری در گشتاور بالا را داراست. به مرور زمان و به دلیل فشار زیادی که به زاویه های بخش انتهایی چرخ‌دنده وارد می شود سطح تماس کمتر شده و گیربکس نمی تواند به مانند سابق فشار را تحمل کند.

۲.رد کردن: اصطلاح رد کرد در جایی به کار برده می شود که از مرحله تیز شدگی عبور کنیم و دیگر گیربکس توان تحمل هیچگونه بار در هنگام توقف را ندارد و باید فوراً تعویض گردد.

کاربرد گیربکس حلزونی

  • گیربکس صنایع کاشی
  • گیربکس صنایع سرامیک
  • گیربکس بالابرها
  • گیربکس کانوایرهای کوچک
  • گیربکس نوار نقاله ها
  • گیربکس آسیاب های کوچک
  • گیربکس سیستم های انتقال مواد
  • گیربکس دیزل ژنراتورها
  • گیربکس کمپرسورها
  • پمپ های سیلندری
  • گیربکس ماشین های بلوک زنی
  • خرید گیربکس حلزونی ماشین آجر زنی
  • گیربکس وزنده ها
  • گیربکس هواکش ها
  • گیربکس میکسرهای بشکه ای
  • گیربکس خورد کن ها
  • گیربکس ماشین غربال گری
  • گیربکس میکسرهای بتن
  • گیربکس ماشین آلات بسته بندی
  • گیربکس شیشه پر کنی
  • گیربکس لرزاننده (Shaker)
  • گیربکس کوره های صنعتی
  • گیربکس کانوایر
  • گیربکس نوار نقاله
  • گیربکس بالابر
  • گیربکس صنایع غذایی
  • گیربکس دستگاه نانوایی
  • گیربکس دستگاه جابجایی

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

کرمانشاه ـ ایرنا ـ سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان پاوه گفت: شهر باینگان با حدود ۵۹۰ خانوار جمعیت با تنش شدید کم آبی مواجه است و در حال حاضر فقط سه لیتر در ثانیه آب وارد مدار توزیع می شود.

ناطق نادری روز سه شنبه به ایرنا افزود: خشکسالی که امسال شهرستان پاوه با آن مواجه شده سبب کاهش آبدهی تنها منبع آب شرب شهر باینگان گردیده است.

وی تصریح کرد: آبدهی چشمه باینگان به عنوان تنها منبع تامین آب شرب این شهر در سنوات گذشته به ۲۰ لیتر در ثانیه می رسید که متاسفانه کاهش نزولات جوی در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ موجب کاهش آبدهی چشمه به ۹ لیتر در ثانیه شد.

سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان پاوه ادامه داد: با آغاز فصل گرم سال این میزان نیز کاهش یافته و در حال حاضر به سه لیتر در ثانیه رسیده و چنانچه سال آبی جاری با بارش های خوبی همراه نباشد تنها منبع آب شرب شهر را از دست خواهیم داد.

نادری با اشاره به برنامه های شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در خصوص رفع مشکل تامین آب شرب شهر باینگان گفت: برای رفع این مشکل اقداماتی مانند حفر یک حلقه چاه که در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن به پایان رسیده و جایگزینی شناور عمودی با یک دستگاه الکتروموتور افقی (سانتریفیوژ) برای استفاده حداکثری از ظرفیت پمپاژ انجام شده است.

وی گفت: همچنین امور آبفا شهرستان پاوه برای کاهش تبعات این مساله برنامه پ آبرسانی سیار به محلات شهر را در دستور کار دارد که هماهنگی های لازم نیز در این مورد صورت گرفته است. 

سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان پاوه لایروبی چشمه تامین آب شهر باینگان جهت افزایش آبدهی با مشارکت شورا و شهرداری این شهر را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

نادری از مشترکین شهرستان خواست تا خشکسالی و تبعات خرید الکتروموتور آن را جدی گرفته و تا حد امکان از مصارف غیر ضروری پرهیز نمایند.

شهر باینگان با ۵۹۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر در ۲۸ کیلومتری شهر پاوه قرار دارد.

شهرستان مرزی پاوه با ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است.

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

تنها دریاچه منطقه ۱۹ است که بیش از یک دهه قبل در بوستان شقایق ایجاد شده، اما چند سالی است به‌صورت مخزن درآمده و از دریاچه فقط نام آن را به یادگار دارد.

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی : دریاچه بوستان بزرگ و زیبای شقایق طی سال‌های اخیر به مخزنی برای آبیاری فضاهای سبز محله تبدیل شده، ظاهرش پر از آلودگی و املاح است و شباهتش را به دریاچه از دست داده است. رفع مشکلات این دریاچه و احیای مجدد آن یکی از درخواست‌های مکرر اهالی محله خانی‌آباد جنوبی است که در این گزارش به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.   

تنها دریاچه منطقه ۱۹ که چند سالی است به شکل مخزن در آمده، در بخش انتهایی بوستان شقایق قرار گرفته است. بر اثر تجمع املاح عمق آب پایین آمده و جلبک‌ها طوری دور تا دور دریاچه را پوشانده که آب داخل آن کدر شده و به سبزی می‌زند. تعدادی از اهالی در ساعات نیمروزی برای بهره‌مندی از هوای مطبوع در بوستان حضور دارند، اما محدوده دور دریاچه تقریباً متروک است و افراد حین عبور از کنار آن باافسوس و حسرت به وضعیت کنونی‌اش نگاه می‌کنند.

دبیر محله خانی‌آباد جنوبی با اشاره به اینکه بوستان ۱۷ هکتاری شقایق سال ۱۳۷۹ ساخته شده و ۱۰ سال بعد این محدوده از پارک به شکل دریاچه درآمده است، می‌گوید: «این دریاچه که تنها دریاچه منطقه ۱۹ هم محسوب می‌شود از حدود ۵ سال پیش به شکل مخزنی درآمده که تنها وظیفه‌اش جمع‌آوری و نگهداری از آبی است که از چاه‌های زیرزمینی وارد این محوطه شده و برای مصارفی همچون آبیاری بوستان‌های شقایق و بهشت و فضای سبز حاشیه لوپ‌های پل شهید صنیع‌خانی و... استفاده می‌شود.» «فریدون علی‌نژاد» با اشاره به تاریخچه این دریاچه می‌گوید: «از سال‌ها پیش که هنوز پارک شقایق در محله خانی‌آباد جنوبی ساخته نشده بود این محوطه به شکل قلعه و خرابه بود و به دلیل گودی این محدوده از پارک و نیاز به مخزن آب برای آبرسانی به فضای سبز با این وسعت، اینجا به شکل دریاچه درآمد.»

  • راهکارهای بلندمدت، چاره حل مشکل 

«ساکنان محله خانی‌آباد جنوبی اینجا را به‌عنوان دریاچه می‌شناسند و از آن با همین عنوان نام می‌برند، ولی نوع طراحی آن و کاربردی که دارد مشابه دریاچه نیست.» علی‌نژاد با بیان این موضوع و اشاره به فضایی سنگی در میانه دریاچه که اهالی از آن به‌عنوان خانه اردک‌ها و غازها یاد می‌کنند، می‌گوید: «آب داخل دریاچه برای جلوگیری از کپک‌زدگی و ایجاد جلبک باید در حرکت باشد. وجود اردک و غاز و از سوی دیگر حرکت دورانی رکاب قایق‌هایی که مدتی به‌عنوان جاذبه‌های دریاچه در اینجا فعال بودند از جمله راه‌هایی برای حرکت دادن جریان آب محسوب می‌شدند که متأسفانه اکنون فقط به تماشای جای خالی‌شان می‌توان نشست.» دبیر شورایاری محله خانی‌آباد جنوبی می‌گوید: «در گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ اردک و غاز در اینجا زندگی می‌کردند، اما با جمع‌آوری آنها از حدود ۶ سال پیش سطح و دیواره‌های آب هم به‌طور کلی سبز و پر از جلبک شده است.»

«اوایل سال جاری جلبک‌ها و نخاله‌های داخل دریاچه به‌طور کامل توسط نیروهای شهرداری شست‌وشو شد، اما بعد از مدتی کوتاه دریاچه دوباره به این روز افتاده و انگار دست‌کم ۱۰ سال است که به حال خودش رها شده است» علی‌نژاد با بیان این موضوع می‌گوید: «آبی که وارد دریاچه می‌شود آب چاه عمیق است و به دلیل نوع خاک و آهکی بودن آب چاه‌های جنوب شهر املاح زیادی از داخل آنها وارد این دریاچه می‌شود و رفع این مشکل نیازمند اتخاذ یک راهکار بلندمدت است.»

  •  احیای اسکله قدیمی  و خانه اردک‌ها و غازها 

علاوه بر املاح ته‌نشین شده و حشره‌هایی که روی آب دیده می‌شوند زباله‌هایی که گویا توسط شهروندان در دریاچه ریخته شده هم در اینجا دیده می‌شود. دیگر عضو شورایاری محله خانی‌آباد جنوبی با اشاره به این صحنه می‌گوید: «درحالی که دریاچه زیبایی‌اش را تا حد زیادی از دست داده است، برخی اهالی هم دیگر مثل قبل بهداشت را رعایت نمی‌کنند و حتی زباله‌های‌شان را درون دریاچه ریخته و وضع را بدتر می‌کنند.» «محمدرضا کریمی» با بیان اینکه دوران کودکی‌اش قبل از شکل‌گیری دریاچه در این فضا با بچه‌های محل فوتبال بازی می‌کرد، می‌گوید: «یکی از درخواست‌های مهم اهالی محل و اعضای شورایاری از مسئولان این است که اینجا به‌صورت دریاچه اداره شود نه مخزنی برای ذخیره آب.

برای پاسخ به این تقاضا پیشنهاد ما این است که مخزن آبی داخل بوستان ایجاد شود که آب داخل چاه ابتدا وارد مخزن شده، املاح در مخزن ته‌نشین و بعد وارد دریاچه شود یا دست‌کم یک حوضچه کوچک در بوستان ایجاد شود که آب چاه وارد آن شده و بعد از ته‌نشینی رسوب از حوضچه وارد دریاچه شود.» کریمی ادامه می‌دهد: «نکته دوم این است که دوست داریم فضاهای میانی داخل دریاچه همچون اسکله قدیمی و محل زندگی اردک‌ها و غازها بازسازی و به فضایی برای ایجاد رستوران و کافی‌شاپ و محل استقرار قایق‌ها و اردک‌ها اختصاص داده شوند که ضمن رونق پارک و ایجاد کسب و کار دریاچه را از حالت سوت و کور و تعطیلی خارج کند.»

  • افسوس برای سرگذشت دریاچه

«اقبال سایر آغمیونی» ساکن ۷۶ ساله محله خانی‌آباد جنوبی که از ۵۵ سال پیش در اینجا سکونت دارد برای پیاده‌روی روزانه اغلب به این بوستان می‌آید. او نسبت به سرگذشت دریاچه بوستان شقایق ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: «ما اینجا را سال‌هاست به نام دریاچه می‌شناسیم، اما حالا تنها کاربردش مخزن نگهداری آب است و مشکلات متعدد حاصل از آن نارضایتی اهل محل را به همراه داشته و احیای آن یکی از خواسته‌های مهمی است که باید هرچه زودتر به آن پاسخ داده شود.» این شهروند در ادامه از اقدامی که ۵ ماه پیش در این محدوده انجام شده یاد می‌کند و می‌گوید: «پمپ‌ روغن داغ و موتورخانه‌ای که اینجا بود کامل به زیرزمین انتقال داده شد و تابلوهای برق از خرید پمپ روغن داغ جدا و به بالا انتقال داده شد.

شکل قبلی از نظر ایمنی استاندارد نبود و اگر بر اثر اتفاقی لوله‌ها سوراخ می‌شد امکان داشت کل جریان برق وارد دریاچه و خطرآفرین شود.» او از محله خانی‌آباد جنوبی به‌عنوان یکی از محله‌های خوب منطقه ۱۹ یاد می‌کند و می‌گوید: «به نظر من بوستان شقایق یکی از زیباترین بوستان‌های منطقه است که از امکانات خیلی خوبی بهره‌مند است و رسیدگی به دریاچه و احیای مجدد آن امری ضروری.»

  • تجمع حشرات و سلب آسایش اهالی 

ضلع شمالی دریاچه به دلیل دربرگیری ورودی‌های آب خیلی آلوده به نظر می‌رسد و ضلع جنوبی که ورودی آب ندارد نسبتاً تمیزتر است. «علی‌اصغر سلطانی» ساکن ۴۸ ساله محله خانی‌آباد جنوبی دور دریاچه در حال پیاده‌روی است که سراغش می‌رویم. او با اشاره به کثیفی سطح دریاچه و پشه‌هایی که دور آن جمع می‌شوند، می‌گوید: «بعد از ظهرها و دم غروب اینجا پر از پشه‌ها و مگس‌هایی می‌شود که همگی روی سطح دریاچه می‌نشینند و به محض اینکه پروژکتورها روشن می‌شود جذب نور می‌شوند.

این حشرات محیط بزرگی از اطراف دریاچه را غیرقابل استفاده می‌کنند و امکان استقرار اهالی محل را روی نیمکت و زیرانداز از آنها می‌گیرند.» سلطانی در ادامه به فضاهای میانی دریاچه که بدون استفاده مانده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «از این فضاها می‌توان برای استقرار قایق، راه‌اندازی کافی‌شاپ، نگهداری غاز و اردک و... استفاده کرد تا علاوه بر زیبایی دریاچه و بوستان در ایجاد شغل برای تعدادی از جوانان محله هم مؤثر باشد.»

 

  • احیای دریچه در دستور کار است

با هدف پیگیری یکی از مهم‌ترین مطالبات اهالی محله خانی‌آباد جنوبی که احیای مجدد دریاچه بوستان شقایق است با «مجید صبوری» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۹ همراه شده‌ایم. او در پاسخ به این نیاز مهم اهل محل می‌گوید: «قرار است دریاچه بوستان شقایق بازسازی و بهینه‌سازی شود که براساس این طرح بخش‌های سکوی قایقرانی در دور تا دور دریاچه و محل زندگی غازها احیا خواهد شد.» صبوری فضای کنونی حاکم در دریاچه را که بیشتر شبیه به مخزن آب شده است، تأیید می‌کند و می‌گوید: «رفع این معضل هم در اجرای طرح بازسازی مطرح است. مشاور طرحی را طراحی کرده و مورد تأیید منطقه قرار گرفته و اکنون در مرحله ارسال اسناد به حوزه فنی و عمرانی مرکز است و در صورت دریافت تأییدیه اجرا خواهد شد.»

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

به گزارش ایلنا از اصفهان، به دنبال آغاز عملیات شناسایی دارندگان پمپ های غیرمجاز آب از تیر ماه سال جاریبیش از 73 هزار و 600 پایش در استان اصفهان توسط کنتورخوان ها و مروجین مصرف بهینه آب انجام گرفت که منجر به کشف  بیش از 5 هزار و 300 پمپ وکیوم والو غیرمجاز در سطح استان شد.

از این تعداد، 3400 پمپ غیرمجاز در سطح شهر اصفهان کشف شد که بیشترین آن ها مربوط به محدوده تحت پوشش آبفای منطقه چهار اصفهان با 974 مورد و کمترین تعداد مربوط به آبفای منطقه یک اصفهان با 48 مورد بود.

پس از شهر اصفهان بیشترین تعداد پمپ های غیر مجاز کشف شده مربوط به مناطق تحت پوشش آبفای منطقه براآن و کراج با 1329 پمپ غیرمجاز بود.

مروجین مصرف بهینه آب آبفای استان اصفهان، پس از کشف پمپ هایی که بلافاصله بعد از کنتور آب نصب شده اند، در مرحله اول به مشترک متخلف، اخطار می دهند و در صورت عدم اصلاح و رفع تخلف در مدت زمان تعیین شده، انشعاب مشترک به صورت موقت تا رفع تخلف قطع می شود.

گفتنی است از این تعداد پمپ غیرمجاز کشف شده تا کنون 2631 پمپ اصلاح شده و بقیه نیز در دست اصلاح است. همچنین آب شرب 80 مشترک نیز به دلیل سهل انگاری در اصلاح پمپ به طور موقت قطع شده است. 

نصب مستقیم پمپ بر روی شبکه توزیع آب جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد و بر این اساس پایش خرید پمپ وکیوم والو غیر مجاز از ابتدای تیرماه در کل استان اصفهان آغاز شده است .

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از قرار گرفتن محصول دناپلاس توربوشارژ مجهز به گیربکس شافت مستقیم شش سرعته دستی در برنامه تولید روزانه خبر داد.

 

اخبار شرکتها؛ ایکوپرس- فرشاد مقیمی ارتقای محصولات را از راهبردهای اصلی ایران خودرو خواند و گفت:‌ بهمن سال گذشته، گیربکس شش سرعته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو به تولید رسید و رانا پلاس به عنوان نخستین محصول مجهز به این گیربکس نیز عرضه شد. 

وی ادامه داد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در استراتژی‌های کلان ایران خودرو، تجهیز دناپلاس توربوشارژ به گیربکس شش سرعته در دستور کار قرار گرفت که این محصول در حال حاضر به خط تولید آزمایشی رسیده است.

مقیمی نظارت های کیفیت در فرآیند تولید این محصول را از جمله موضوعات مهم در خطوط تولید ایران خودرو دانست.  

وی کاهش دو و نیم درصدی مصرف سوخت در سیکل ترکیبی را از جمله مزایای استفاده از خرید گیربکس شافت مستقیم شش سرعته خواند و گفت: استفاده از موتور EF7 با توان و گشتاور بالا نیز بر بازدهی خودرو تاثیرگذار بوده و جزء نیازمندی‌های استانداردی و زیست محیطی و همچنین انتظارات مشتریان به شمار می‌آید. 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر تولید محصولات با کیفیت و تیراژ بالاتر، از افزایش ظرفیت تولید تارا خبر داد و گفت: از ابتدای هفته گذشته تولید این محصول به روزانه ۵۰ دستگاه رسید و از هفته جاری به ۷۵ دستگاه افزایش خواهد یافت. 
وی افزود:‌ تارا اتوماتیک نیز در مرحله کالیبراسیون قرار دارد و به زودی آماده ورود به بازار خواهد شد.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

فرماندار دلفان خواستار توجه ویژه به دشت خاوه شد و بر رعایت الگوی کشت در این شهرستان و جلوگیری از فعالیت کشاورزان غیربومی تأکید کرد.

نورالدین درمنان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اسفناک این شهرستان در خصوص آب شرب و کشاورزی، تصریح کرد: اگر دشت خاوه مورد توجه ویژه قرار نگیرد یک بحران بزرگ در شهرستان دلفان ایجاد می‌شود چون که تنها منبع تامین آب پایدار برای شرب و کشاورزی این شهرستان است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باید جلوی کشت سیب زمینی را در این شهرستان بگیرند. متأسفانه مشاهده شده که خیلی‌ها به کشت سیب‌زمینی مبادرت می‌کنند.

درمنان اضافه کرد: با توجه به مصرف زیاد آب برای کشاورزی و استفاده از گیربکس شافت مستقیم دشت خاوه در انتظار فرونشست بوده و با ادامه این روند، دیر یا زود شاهد این اتفاق خواهیم بود.

فرماندار دلفان گفت: کشاورزان غیربومی به وفور در دلفان دیده می‌شود و اقدام به کشت محصولات آب‌دوست می‌کنند و قطعاً اگر جلوی آنان گرفته نشود، شاهد یک بحران بزرگ در این شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود ۴۴۰ روستا در این شهرستان، اضافه کرد: حدود ۴۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و روز به روز به تعداد این روستاها افزوده می‌شود.

درمنان یادآور شد: البته بخشی از این روستاها تحت پوشش شرکت آب‌وفاضلاب نیستند که آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند.
 
فرماندار دلفان بیان کرد: با توجه به خشکسالی، اگر مردم در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی در بحث آب نداشته باشند،خرید گیربکس شافت مستقیم روزهای سختی در پیش خواهیم داشت.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به تصویب ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه توسط این شرکت، گفت: سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این میزان تخصیص یافته که حدود ۳۵ درصد از کل مبلغ مصوب را تشکیل می دهد.

یاسر رهبردین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کمبود اعتبار موجب شده تا زیرساخت های کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه به طور کامل پیاده سازی نشود.

وی اضافه کرد: البته کارهای خوبی در این حوزه انجام شده که از جمله آنها می‌توان به لایروبی ۱۲۸ کیلومتر رودخانه، اتصال زرینه به سیمینه، سردهنه سازی انهار، اجرای طرح های مربوط به تعادل بخشی از جمله توقیف ۳۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز و ۱۲۰ موتور خرید پمپ روغن داغ و همچنین انسداد پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این زیرساخت ها برای استفاده بهینه از نزولات آسمانی و رحمت الهی بوده، بیان کرد: طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بارش های نسبتا خوبی داشتیم و این زیرساخت ها هم توانست بخشی از آنها را به سمت احیای دریاچه ارومیه سرازیر کند که البته سهم ما در این خصوص ۱۵ درصد و سهم رحمت الهی ۸۵ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: البته سال جاری آبی به خاطر کاهش بارش باران و برف و افزایش گرمای هوا، نتوانستیم روندی موفق را داشته باشیم.

رهبردین، کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را تکلیفی قانونی برشمرد و اظهار کرد: هر کاهشی نیازمند زیرساخت پمپ روغن داغ است و درصورت فراهم نبودن این زیرساخت ها، به علت برداشت از آب های زیرزمینی توسط کشاورزان، وضعیت آبخوان ها دچار مشکل شده و همین طور تاثیر نامناسبی در کیفیت آب شرب ایجاد می شود.

وی گفت: کانالیزه کردن مسیر انتقال آب، اجرای شبکه های آبیاری نوین در مزارع توسط جهاد کشاورزی، تغییر و بهبود الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر از جمله این زیرساخت هاست که باید اجرایی شود ولی تاکنون حدود ۴۰ درصد این زیرساخت ها اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، هم اینک دریاچه ارومیه حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب کمتر از زمان مشابه سال گذشته دارد و وضعیت مناسبی ندارد.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

پمپ وسیله‌ای مکانیکی است که جهت انتقال سیال از ارتفاع پایین به ارتفاع بالاتر و یا انتقال آن از منطقه کم فشار به منطقه پر فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فلوپارس، مایعات عمدتا توسط خرید مکانیکال سیل و گازها توسط فن ، بلوئر یا کمپرسور منتقل می‌شوند. پمپ‌ها از دو قسمت اصلی پمپ و محرک تشکیل شده‌اند. محرک پمپ‌ها می‌تواند موتور های الکتریکی، بنزینی، گازوئیلی، پنوماتیکی، هیدرولیکی یا توربین‌ها باشد. رایج‌ترین نوع محرک، الکتروموتور ها هستند. برق مصرفی الکتروپمپ‌ها می‌تواند از نوع تکفاز یا سه فاز باشد. معمولا اتصال بین پمپ و موتور از نوع مستقیم یا غیر مستقیم می‌باشد.

مفاهیم مهم در پمپ

۱-هد پمپ : به اختلاف ارتفاع پمپاژ (اختلاف فشار ورودی و خروجی) هد پمپ می‌گویند. در واقع پمپ باید به گونه‌ای انتخاب شود که دورترین نازل یا شیر برداشت دارای فشار مناسبی باشد.
۲-دبی پمپ : مقدار حجم سیال جابجا شده در واحد زمان را دبی پمپ می‌گویند. این مقدار بستگی به نوع پمپ و کارایی آن دارد.
۳-توان پمپ : توان مورد نیاز پمپ متناسب با هد و دبی خروجی آنها تعیین می‌شود که معمولا با واحد کیلووات یا اسب بخار آن را نشان می‌دهند.

انواع پمپ

پمپ‌ها به دو دسته اصلی پمپ‌های دینامیکی یا جنبشی و پمپ‌های جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند که این تقسیم‌بندی فقط به مکانیک حرکت سیال مربوط است و هر کدام از آنها نیز به دسته‌های دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. بدنه‌ این پمپ‌ها متناسب با کاربرد، معمولا از جنس استیل، چدن، پلیمر، برنج و آلومینیوم ساخته می‌شود.

پمپ‌های دینامیکی

کار پمپ های دینامیکی ایجاد انرژی جنبشی در سیال و تبدیل آن به فشار است. این پمپ‌ها به دسته‌های مختلفی از جمله پمپ‌های گریز از مرکز ، پمپ های خاص و پمپهای محیطی تقسیم‌بندی می‌شوند. از این میان پمپ‌های سانتریفیوژ به دلیل کاربرد ‌های فراوان و کارکرد ساده از پر مصرف‌ترین پمپ‌های موجود در صنعت هستند. بهترین برند های پمپ در ایران شامل پنتاکس ، لوارا ، ابارا ، داب ، سایر ، لیو ، نوید موتور ، پمپیران ، راد پمپ ، توان تک ، فدک پمپ ، گراندفوس و KSB می‌باشند.

پمپ‌های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. قطعات این پمپ‌ها شامل پروانه ، شفت ، حلزونی و ... است. مکانیزم کار پمپ‌های سانتریفیوژ به این گونه است که شفت باعث انتقال قدرت بین موتور محرک به پروانه می‌شود. پروانه انواع مختلفی از جمله باز ، بسته و نیمه باز دارد و با حرکت دورانی حول شفت، انرژی مکانیکی را به جنبشی تبدیل می‌کند. افزایش انرژی جنبشی باعث جداشدن سیال از لبه پروانه و وارد شدن آن به محفظه حلزونی می‌شود. برخی از این پمپ‌ها شامل انواع پمپ آب خانگی ، کف کش ، شناور ، لجن کش ، طبقاتی ، روغن داغ ، سیرکولاتور ، موتورخانه و تهویه مطبوع ، پمپ تصفیه استخر و جت جکوزی ، پمپ پلیمری ضد اسید ، پمپ بشکه کش برقی و بادی ، خودمکش فاضلابی و ... می‌باشد.

 

پمپ‌های جابجایی مثبت

پمپ‌های جابجایی مثبت به وسیله جابه‌جا کردن حجم مشخصی از سیال فشار آن را افزایش می‌دهند. در واقع این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیال از یک سمت به داخل پمپ کشیده می‌شود و در پایان هرسیکل متناسب با نوع آن از سمت دیگر خارج می‌شود. از پمپ‌های جابجایی مثبت عمدتا برای ایجاد فشار بالا یا انتقال مایعات ویسکوز استفاده می‌شود. این پمپ‌ها به دو نوع دورانی و رفت و برگشتی تقسیم می‌شوند. برخی از پمپ‌های جابجایی مثبت شامل انواع پمپ های دیافراگمی ، دوزینگ پمپ تزریق ، پمپ دنده ای ، پیستونی ، لوب پمپ ها و مونو یا اسکرو می‌باشند.

پمپ‌های جابجایی مثبت رفت و برگشتی

این پمپ‌ها از سه قسمت اصلی شامل سوپاپ ورودی، پیستون و سوپاپ خروجی تشکیل شده‌اند. این گونه پمپ‌ها دارای میل‌لنگ هستند و حرکت دورانی آن را به رفت و برگشتی پیستون تبدیل می‌کنند، با عقب‌رفتن پیستون، فشار هوای اطراف سیال را از طریق سوپاپ ورودی وارد محفظه می‌کند. با برگشت پیستون، فشار باعث بسته شدن سوپاپ ورودی و باز شدن سوپاپ خروجی می‌شود.

 

پمپ‌های جابجایی مثبت دورانی (Rotary)

این پمپ‌ها به دلیل طراحی خاص خود نسبت به پمپ های رفت و برگشتی با وزن مشابه، سیال بیشتری را پمپ می‌کند. همانطور که از نامشان مشخص است، با حرکت دورانی و به دام انداختن سیال باعث جابجایی آن می‌شوند. به عنوان مثال پمپ های دنده ای که شامل چرخ دنده‌های بهم پیوسته می‎باشند و سیال درون آنها قرار می‌گیرد و با چرخش چرخدنده‌ها به حرکت در می‌آید.

 

تفاوت پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

۱-پمپ‌های سانتریفیوژ به صورت پیوسته انرژی جنبشی را از پروانه به سیال منتقل می‌کنند، اما پمپ های جابجایی مثبت سیال را به دام انداخته و باعث جابجایی آن می‌شوند.
۲-در پمپ های جابجایی مثبت انرژی مستقیما به فشار تبدیل شده، در صورتی که در پمپ‌های سانتریفیوژ انرژی را ابتدا به سرعت و سپس در قسمت‌های حلزونی به فشار تبدیل می‌کنند.
۳-در صورت بسته شدن مسیر خروجی در پمپ‌های جابجایی مثبت امکان آسیب رسیدن به پمپ و مسیر لوله کشی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود در خروجی این پمپ‌ها حتما از شیر فشارشکن استفاده شود. درحالیکه در پمپ‌های سانتریفیوژ با بسته شدن مسیر خروجی بصورت مقطعی آسیب نمی‌بینند.
۴-پمپ‌های سانتریفیوژ معمولا در فشار های متوسط و دبی بالا استفاده می‌شوند، اما پمپ های مکانیکال سیل جابجایی مثبت عمدتا برای فشارهای بالا، جریان کم و مایعات ویسکوز استفاده می‌شوند.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

خیران مه ولاتی یک دستگاه خرید پمپ وکیوم والو آب به مناطق محروم خراسان جنوبی اهداء کردند.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال احمر مه ولات گفت: ورثه حاج محمد بزمی به یاد آن مرحوم یک دستگاه پمپ وکیوم والو آب به ارزش ۱۰۰میلیون ریال را برای کمک به مردم مناطق محروم خراسان جنوبی اهدا کردند.

محمد امانی افزود: مرحوم بزمی خود نیز در حیاتش از خیران شهرستان مه ولات بود.

وی افزود: خیران مه ولات از دیرباز تا کنون از رکن‌های اصلی جمعیت هلال احمر و برای کمک به محرومان و رفاه و آسایش آنان تا حد توان در کنار مردم بوده اند.

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، معاون شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان گفت: در سه ماهه نخست امسال این مرکز موفق به تولید بالغ بر ۳۰ هزار قطعه زالوی طبی به صورت صنعتی شد.

رضا احمدی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۴۰ تا ۵۰ هزار قطعه زالوی طبی  تولید و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو خرید دستگاه بسته بندی شود.

به گفته وی، مرکز تکثیر و پرورش زالوی طبی در نیمه دوم پارسال در بخش جونقان شهرستان فارسان

آغاز به کار کرد.

معاون شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان افزود: در حال حاضر علاوه بر این مرکز، دو فقره پروانه تاسیس دستگاه دسته بندی دیگر نیز در استان صادر شده که با بهره‌برداری کامل از آن‌ها می‌توان بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه زالوی طبی تولید کرد.

 
  • sanatii karan