sanatiikaran

۳۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مهم‌ترین حوادث یکشنبه ۲۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

اتوبوس حامل بیش از ۶ میلیارد ریال کالای قاچاق توقیف شد

فرمانده انتظامی کوه چنار از کشف یک محموله قاچاق ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ لطف الله محمدی فرمانده انتظامی کوه چنار بیان کرد: به منظور مبارزه همه جانبه با پدیده شوم کالای قاچاق، مأموران انتظامی کوه‌چنار در ایست و بازرسی مقطعی در محور‌های مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

او افزود: در بازرسی از این خودرو ۳ دستگاه اسپیلت، ۲۴۰ عدد سنسور کنترل، ۸ عدد کلید اتوماتیک بزرگ برق، ۵ دستگاه قیمت اینورتر، یک دستگاه صافت استارت، ۳۶۵ عدد شستی استوپ استارت، ۱۰۰ عدد کنتاکتور، ۲۳۰ عدد چراغ سیگنال، ۱۳۶ عدد فیوز، ۴۰ عدد فن، یک دستگاه دوربین نقشه برداری، ۳ عدد مانیتور، ۴ عدد آمپر، ۱۷ عدد مازول کنترل جرقه زن، یک دستگاه رقص نور، ۸ دستگاه نیم موتور، شافت و گیربکس خودرو خارجی قاچاق و بدون مدارک قانونی کشف شد.

فرمانده انتظامی کوه چنار با بیان اینکه کارشناسان ارزش محموله قاچاق را ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: یک نفر در این رابطه دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ محمدی تصریح کرد: قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی و افزایش مشاغل کاذب در جامعه محسوب می‌شود که بایستی با آگاهی بخشی به مردم و مبارزه هدفمند با این پدیده قبیح اجتماعی قدم‌های مفید و مؤثر در جهت کاهش اثرات منفی آن در جامعه و حمایت از تولید کنندگان داخلی برداریم.

قاچاقچی شیشه و تریاک در دام پلیس زرین‌دشت

فرمانده انتظامی زرین‌دشت گفت: در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۴۴ کیلو مواد مخدر کشف و راننده نیز دستگیر شد.

سرهنگ حمیدرضا صالحی‌فرد فرمانده انتظامی زرین‌دشت اظهار کرد: ماموران انتظامی زرین‌دشت در راستای تشدید طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور جهرم- شیراز به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و دستور ایست دادند که راننده اقدام به فرار کرد.

وی افزود: ماموران انتظامی موفق شدند پس از طی مسافتی تعقیب و گریز با اقدامات فنی اتوبوس را توقیف و در بازرسی از آن ۲۳ کیلو تریاک و ۲۱ کیلو شیشه (در مجموع ۴۴ کیلو) که از مرز‌های شرقی وارد کشور شده بود را کشف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان زرین‌دشت با بیان اینکه در این خصوص یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد، تاکید کرد: مبارزه جدی و بی امان با قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک بلافاصله موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

در نی‌ریز ۱۰۴ کیلو مواد مخدر کشف شد

جانشین فرمانده انتظامی فارس از کشف ۱۰۴ کیلو و ۱۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و شیشه توسط ماموران انتظامی نی‌ریز خبر داد.

سردار یوسف ملک‌زاده جانشین فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: مأموران انتظامی شهرستان نی‌ریز هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور سیرجان-شیراز در یک عملیات ضربتی به ۲ دستگاه وانت پراید و پیکان مشکوک و دستور ایست دادند.

او افزود: رانندگان بدون توجه به اخطار پلیس متواری و پس از طی مسافتی تعقیب و گریز ماموران انتظامی موفق شدند با اقدامات فنی و تخصصی هر دو خودرو را توقیف کنند.

جانشین فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه با توجه به تاریکی هوا و کوهستانی بودن منطقه راننده پیکان متواری و راننده وانت پراید دستگیر شد، گفت: تلاش برای دستگیری قاچاقچی متواری ادامه دارد.

سردار ملک‌زاده با بیان اینکه در بازرسی از وانت پراید ۱۹ کیلو و ۱۰۰ گرم شیشه و از پیکان ۸۷ کیلو تریاک (در مجموع ۱۰۴ کیلو و ۱۰۰ گرم مواد مخدر) کشف شد، تصریح کرد: مواد مخدر مکشوفه از مرز‌های شرقی وارد کشور شده است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهم پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شد، گفت: استان فارس محل ناامنی برای تردد قاچاقچیان است و پلیس در صورت مشاهده برابر قانون به شدت با آنان برخورد می‌کند.

اتوبوس حامل ۵ میلیارد ریال کالای قاچاق بود از جمله اینورترmustsolar

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان از توقیف یک دستگاه اتوبوس و کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۵ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ داود امجدی فرمانده انتظامی شهرستان لارستان بیان کرد: ماموران انتظامی لارستان در تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور مواصلاتی بندرعباس-شیراز به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

او افزود: ماموران انتظامی در بازرسی از این خودرو، یک هزار و ۳۳۰ ثوب پوشاک، ۲۵ عدد اسکیت، یک عدد استخر بادی و تعدادی وسایل برقی کوچک را کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه ارزش اموال مکشوفه برابر نظر کارشناسان، ۵ میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: در این خصوص راننده دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد.

دستگیری قاتل با نام جعلی پس از ۵ سال فرار

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان از دستگیری قاتل مرد ۳۵ ساله پس از ۵ سال فرار خبر داد.

سرهنگ داود امجدی فرمانده انتظامی شهرستان لارستان اظهار کرد: بهمن‌ماه سال ۹۵ مردی ۳۵ ساله در بندرعباس به علت درگیری و مشاجره لفظی بر سر معامله مواد مخدر توسط فردی ۴۱ ساله با سلاح گرم به قتل می‌رسد و قاتل به سمت لارستان متواری می‌شود.

او افزود: با ارجاع نیابت قضائی به لارستان موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی این شهرستان قرار گرفت و ماموران با انجام یکسری اقدامات فنی و تخصصی مطلع شدند که قاتل با هویت جعلی (علی‌اکبر) به دلیل تصادف در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس تحت مداوا است.

فرمانده انتظامی لارستان با بیان اینکه ماموران با اخذ نیابت قضائی به بندرعباس اعزام و با اقدامات تخصصی موفق شدند متهم را دستگیر و به لارستان انتقال دهند، گفت: قاتل در بازجویی اولیه به جرم خود اقرار کرد.

سرهنگ امجدی با اشاره به اینکه متهم برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد، بیان کرد: افرادی که بخواهند امنیت و آرامش شهروندان را به مخاطره بیاندازند پلیس با آنان برخورد قانونی و سخت خواهد کرد.

 

سارقان با ۱۰ فقره سرقت روانه زندان شدند

فرمانده انتظامی شهرستان استهبان از دستگیری ۲ سارق و کشف ۱۰ فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ حسین اکبرپور فرمانده انتظامی شهرستان استهبان بیان کرد: در پی وقوع یک فقره سرقت کابل برق در حوزه استحفاظی استهبان، شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار ماموران قرار گرفت.

او افزود: ماموران انتظامی با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی و سرنخ‌های به جامانده در صحنه‌های سرقت موفق شدند در این خصوص ۲ سارق حرفه‌ای که با یک دستگاه موتورسیکلت در حال تردد بودند را شناسایی و آنان را دستگیر کنند.

سرهنگ اکبرپور با بیان اینکه متهمان در بازجویی اولیه به ۱۰ فقره سرقت کابل برق در شهرستان استهبان و نی‌ریز اقرار کردند، گفت: سارقان پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شدند.

دستگیری اعضای باند سارقان در سروستان

فرمانده انتظامی سروستان از دستگیری ۴ نفر از اعضای باند سارقان کابل برق و مغازه در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ عبدالرسول مجتهدی فرمانده انتظامی سروستان بیان کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت کابل برق در شهرستان سروستان، تحقیق از شاکیان آغاز و محل‌های وقوع سرقت مورد بررسی قرار گفت.

او افزود: ماموران انتظامی با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند اعضای ۴ نفره این باند در حالی که از یک مغازه قصابی اقدام به سرقت و در حال فرار بودند را شناسایی و در یک عملیات ضربتی آنان را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی سروستان با بیان اینکه متهمان در بازجویی اولیه به ۴ فقره سرقت کابل برق و مغازه در این شهرستان اقرار کردند، گفت: سارقان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

سرهنگ مجتهدی از شهروندان خواست در صورت مشاهده و تردد هرگونه افراد ناشناس و مشکوک در سطح شهرستان موضوع را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا نسبت به شناسایی و دستگیری مجرمان اقدام شود.

اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در ارسنجان

فرمانده انتظامی ارسنجان از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمدعلی فرهادی فرمانده انتظامی ارسنجان اظهار کرد: به منظور ارتقای امنیت اجتماعی، ترافیکی و کاهش تلفات جانی و مالی، طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و مخلان نظم و امنیت در شهرستان ارسنجان طی ۴۸ ساعت گذشته اجرا شد.

او افزود: در اجرای این طرح، ۴۵ دستگاه موتورسیکلت متخلف به علت مخدوش بودن پلاک، نداشتن مدارک و کلاه ایمنی و حرکات نمایشی از سوی راکبان توقیف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ارسنجان با اشاره به اینکه طرح‌های مشابه در جهت افزایش امنیت و آرامش مردم به صورت مستمر اجرا و با خاطیان به طور جدی برخورد خواهد شد؛ به رانندگان خودرو‌ها و راکبان موتورسیکلت‌ها توصیه کرد: با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و همکاری با پلیس، زمینه کاهش جرایم را برای خود و سایر مردم فراهم کنند.

اقدام ضربتی پلیس خرامه در دستگیری اراذل واوباش سابقه دار

فرمانده انتظامی خرامه از دستگیری فردی ارازل و اوباش معروف خبر داد و گفت: پلیس از حداکثر توان قانونی خود برای برخورد با بر هم زنندگان نظم و امنیت در جامعه استفاده می‌کند.

سرهنگ زمان اله کریمی فرمانده انتظامی خرامه اظهار کرد: به منطور اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش در سطح شهرستان، ماموران انتظامی موفق شدند یک نفر از اراذل و اوباش که دارای سوابق متعددی از جمله خرید و فروش مواد مخدر، سلاح و مهمات و عربده کشی بود را شناسایی و دستگیر کنند.

 

او ادامه داد: همچنین در اجرای این طرح ۲۷ نفر از متهمان تحت تعقیب و ۹ نفر سارق با اعترف به ۲۷ فقره انواع سرقت دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی خرامه بیان کرد: به طور قطع آرامش و امنیت شهروندان خط قرمز پلیس محسوب می‌شود و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم هیچ فردی این موضوع را به خطر بیاندازد.

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان؛مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت : این طرح ها  توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  در حال انجام می باشد.

کرمی نژاد افزود: این ایستگاه های پمپ وکیوم استوک در مناطق الهادی ، زکی زاده  و ولی عصر قرار دارند و جز مناطقی هستند که دچار مشکلات آب های سطحی و فاضلاب هستند.

بیشتر بخوانید : تصفیه خانه شرق اهواز وارد مدار می شود

وی گفت: در اجرای این طرح ها اقداماتی از جمله تعمیرات پمپ وکیوم استوکevpvacuum، نصب پمپ های جدید و  تابلوهای برق در سه ایستگاه پمپاژ انجام می شود.

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان استان هرمزگان از شروع به کار نخستین پمپ وکیوم بنزین ساحلی کشور در پی صدور دستور ویژه قضایی خبر داد.

مجتبی قهرمانی در گفتگو با میزان از صدور دستور ویژه قضایی برای رفع موانع موجود در شروع به کار جایگاه عرضه سوخت شهدای خلیج فارس در اسکله گشه شهرستان بندرلنگه به عنوان نخستین پمپ بنزین ساحلی کشور خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان بیان کرد: جایگاه ساحلی عرضه سوخت اسکله گشه، نخستین پمپ بنزین ساحلی کشور است که به مدت یکسال پس از تکمیل به علت عدم تخصیص سوخت لازم، تعطیل بود و خوشبختانه این مشکل با ورود دستگاه قضایی استان هرمزگان رفع شد.

  • بیشتر بخوانید:
  • بازدید سرزده دادستان مرکز استان هرمزگان از دو جایگاه عرضه سوخت در بندرعباس

وی اظهار داشت: بر اساس آمار، حدود ۳ هزار قایق صیادی در شهرستان بندرلنگه و مناطق همجوار آن فعالیت می‌کنند که یکی از مهمترین مشکلات آن‌ها تأمین سوخت از جایگاه‌های شهری و حمل تا اسکله‌های صیادی بود و با راه اندازی این پمپ بنزین ساحلی بخش زیادی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: دستور تخصیص سوخت و رفع موانع موجود برای راه اندازی پمپ وکیومsuperstore بنزین ساحلی اسکله گشه بندرلنگه به منظور احقاق حقوق عامه و ارائه خدمات بهتر به صیادان شریف این شهرستان صادر شده است و امیدواریم با این اقدام دستگاه قضایی، گامی در جهت رفع مشکلات این قشر سختکوش و پرتلاش برداشته شود.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

تهران- ایرنا- محمدرضا عزیزی در گفت وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: ۷ یا ۸ کشور هستند که توانایی ساخت زیردریایی را دارند. زیرا این فناوری به قدری پیچیده و بالا است که هر کشوری وارد این عرصه نمی‌شود، اما ما این جرأت را به خرج دادیم و به جواب هم رسیدیم.

روزنامه ایران پنجشنبه ۶ آذر در گفت وگو با محمدرضا عزیزی معاون طرح و برنامه ریزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دستاوردها و توان، ماموریت ها و راهبردهای این ناوگان را بررسی کرد و نوشت: ۷ آذرماه که روز نیروی دریایی نامیده شد، یادآور روزهای ۶ و ۷ آذر، سالروز اجرای عملیات بسیار موفق مروارید نیروی دریایی جمهوری اسلامی در خلال جنگ تحمیلی است که طی آن پایانه‌های نفتی البکر و الامیه عراق، منهدم شدند.  

در این عملیات که نزدیک به دو ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی انجام شد، نیروی دریایی ارتش توانست نیروی دریایی رژیم بعث را برای همیشه نابود کند، تا جایی که دولت بعث تا پایان جنگ نتوانست در رزم دریا تحرکی از خود نشان دهد، هرچند ناوچه پیکان به رغم استقامت تا آخرین گلوله و موشک، در نهایت در آب‌های خلیج فارس غرق شد. از سال ۵۹ تا امروز در سال ۱۳۹۹، نیروی دریایی ارتش بدون کمکی از کشورهای دیگر، توانسته است با تکیه بر توان داخلی، در آب‌های بین‌المللی هم حضور داشته باشد.  

نیروی دریایی در دوران جنگ تحمیلی توانست ضربات سختی به نیروی دریایی رژیم بعث وارد کند و در همان ماه‌های نخست، این نیروی دشمن را کاملاً نابود کرد. اما در سال‌های بعد این نیرو درپی حملات ارتش امریکا آسیب‌های جدی دید. در این سال‌ها، علی‌رغم تحریم‌ها - که نه به ما ناو می‌فروختند و نه اژدر یا موشک - نیروی دریایی توانست با تکیه بر توان داخلی خود را نیرومند کند و امروز در آب‌های بین‌المللی حضوری قوی دارد. این امر، به رغم آن تحریم‌ها چطور ممکن شد؟
نیروی دریایی در زمان رژیم سابق تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هرج و مرج‌های خاصی در نظام اداری کشور به‌وجود آمده بود و از جمله ارتش را هم تحت تأثیر قرار داده بود که نیروی دریایی هم مستثنی نبود. اما تقریباً یک سال پس از پیروزی انقلاب که جنگ به ما تحمیل شد، همه نیروهای نظامی کشور پای دفاع از کشور ایستادند که در این میان نیروی دریایی ارتش بسیار خوش درخشید.

به‌رغم نابسامانی‌هایی که در آن دوران بود، نیروی دریایی خیلی زود توانست خود را منسجم کرده و چند عملیات انجام دهد که یکی از مؤثرترین آنها عملیات مروارید بود. در این عملیات که ۷ آذر ۵۹، یعنی نزدیک به ۷۰ روز پس از آغاز جنگ اجرا شد، نیروی دریایی ارتش توانست نیروی دریایی رژیم بعثی را به طور کامل از پهنه دریا حذف کند. این عملیات بسیار موفق در دنیا هم بسیار برجسته شد.   اما پس از آن، در طول ۴۰ سالی که از عمر انقلاب گذشته است، توانستیم ۹۰ درصد تجهیزاتی را که از رژیم گذشته باقی مانده بود، نگه داریم.

در طول جنگ یا پس از آن، شاید یک یا دو مورد از واحدها را از دست داده باشیم که یا عمر خدمت آنها تمام شده بود یا در عملیاتی آسیب دیدند. امروز از لحاظ تعمیر، نگهداری و بهینه‌سازی به حدی از بلوغ رسیدیم که این واحدهای باقی مانده از گذشته را نگهداری و حفظ کنیم و هنوز هم از آنان در دریانوردی‌های درازمدت استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر، می‌دانیم که یک شناور دریایی، عمر مشخصی دارد و پس از مدتی بسیاری از تجهیزات آن دچار فرسودگی شده و باید از چرخه عملیاتی خارج شود. به این دلیل نیروی دریایی به ساخت ناوشکن روی آورد.

حضرت آقا فرمودند که شما می‌توانید و به ما این قوت قلب را دادند. اولین ناوشکن ساخت داخل، «جماران» بود که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال طول کشید، ساخت این ناوشکن موجب غرور ما بود که خود حضرت آقا به مراسم بهره‌برداری و الحاق این شناور به نیروی دریایی تشریف آوردند. بعد از آن ما به خودباوری رسیدیم و توانستیم با سهولت بیشتری وارد عرصه ساخت شناورهای بزرگ شویم. چندین فروند شناور دیگر بعد از جماران ساخته شده و امروز فناوری ساخت ناوهای دیگری مانند «فریگیت» هم در کشور وجود دارد.

می‌دانید که مسأله طراحی یک شناور نظامی، فقط بدنه آهنی آن نیست، بلکه سلاح، تجهیزات راداری و مخابراتی و فناوری‌های بسیار دیگری هم مطرح است. شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت یک شناور سیستم موتور، گیربکس شافت مستقیم و پروانه باشد که به فناوری بسیار بالایی نیاز دارد، به این معنی که هر کشوری نمی‌تواند «شافت» را به گونه‌ای بسازد که از بدنه کشتی به پروانه متصل شود اما آب دریا در آن نفوذ نکند. متخصصان کشور، جوانان نیروی دریایی و متخصصان وزارت دفاع، با هم و با بهره‌گیری از صنایع داخلی و امکانات دانشگاهی توانستند به این فناوری‌ها دست پیدا کنند و ما امروز در زمینه ساخت شناور دریایی کاملاً خودکفا شدیم.


برخی می‌گویند ناوچه فریگیت که به آن اشاره کردید، محصول نظامی دهه ۶۰ کشور انگلستان است. باوجود این بفرمایید معنای راهبردی دستیابی ایران به توانایی ساخت شناورهای رزمی دریایی چیست؟
طبیعی است که ما تلاش کردیم تجهیزات قدیمی را نگه داریم. زیرا این تجهیزات بسیار گران هستند و حتی امروز هم برای خرید یک فریگیت یا ناوشکن باید میلیاردها دلار صرف شود. بنابراین نمی‌توان به صرف اینکه یک فریگیت مربوط به سال‌های ۱۹۶۰ یا فلان کشور بوده است، به سادگی از رده خارج کنیم. ضمن اینکه در نظام دریایی، امری به نام بازطراحی وجود دارد که مطابق آن می‌توانید تغییرات اساسی روی تجهیزات ایجاد کرده و مطابق نیازهای روز از آن استفاده کنید.

پس از انقلاب و زمان تحریم توانستیم به این توانمندی برسیم که خودمان روی اینها تغییرات مثبت انجام دهیم و به همین دلیل از لحاظ سیستم رانش، سیستم راداری و سیستم‌های سلاح، این تجهیزات به روز شدند. بنابراین این شناور بهسازی شده می‌تواند همه مأموریت‌های ما را کاملاً مثبت و بدون دغدغه انجام دهد. همراه با این، تجهیزات دیگری نیز داریم که کاملاً نو هستند و آنها را با بهره‌گیری از دانش‌هایی که طی این سال‌ها کسب کردیم، می‌سازیم و تأمین قطعات و فناوری تعمیر آنها در داخل کشور موجود است و هر مشکل احتمالی کاملاً قابل رفع است.

از نظر راهبردی، وقتی یک نیروی بیگانه اخبار این توانایی‌ها را می‌بیند یا می‌شنود، در می‌یابد که نه تنها تحریم روی ما اثر نگذاشته، بلکه باعث شده امروز روی پای خودمان بایستیم. در رژیم سابق، حتی در مواردی تعمیر هم انجام نمی‌شد، بلکه صرفاً تجهیزات تعویض می‌شدند. زیرا قطعات نو را به ما می‌دادند و ما بدون کار خاصی این تجهیزات را جابه‌جا می‌کردیم. اما امروز خودمان این تجهیزات را می‌سازیم و ماهیت کاری آن را هم می‌دانیم. اینها باعث شد کشور ما در سایه تحریم به خودباوری رسیده و نیازی به کشورهای بیگانه و مستشاران خارجی نداشته باشیم.


در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که هم زیردریایی در اختیار دارد و هم توانایی ساخت زیردریایی دارد. چرا ایران به این سمت رفت؟
در رزم دریایی زیردریایی یک سلاح کاملاً استراتژیک محسوب می‌شود. زیرا مأموریت‌های زیردریایی به صورت مخفی و در زیر آب و از دید و کشف دشمن پنهان است. ابتدا ما این زیردریایی‌ها را از کشور خارجی دریافت کردیم. لازم است بدانید که اساساً فرهنگ داشتن زیردریایی و استفاده از آن، یک فرهنگ خاص است که در طول ۲۵ سال گذشته توانستیم طی کار با این زیردریایی‌ها با این فرهنگ آشنا شویم. امروز هم این زیردریایی‌ها در چرخه عملیاتی هستند، اما به رغم تهیه زیردریایی از کشور دیگری، ممکن است هنوز وابستگی‌هایی داشته باشید.

در این زمینه هم توانستیم زیردریایی‌های «کلاس کیلو» را که امروز در اختیار نیروی دریایی است، به صورت کامل تعمیر کنیم و قطعات یدکی آن را خودمان ساخته و تعویض می‌کنیم. بنابراین به کشور فروشنده زیردریایی‌ها نیاز داریم. اما تصمیم گرفتیم به سمت ساخت محصولی حرکت کنیم که کاملاً بومی باشد. هرچند این فناوری در نیروی دریایی وجود داشت، اما با به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با وزارت دفاع توانستیم به توانایی ساخت زیردریایی متوسط «کلاس فاتح» دست پیدا کنیم که از نظر سلاح یا سیستم‌های کنترلی یک زیردریایی بسیار پیشرفته محسوب می‌شود.


چند کشور در دنیا می‌توانند زیردریایی بسازند؟
۷ یا ۸ کشور هستند که توانایی ساخت زیردریایی را دارند. زیرا این فناوری به قدری پیچیده و بالا است که هر کشوری وارد این عرصه نمی‌شود، اما ما این جرأت را به خرج دادیم و به جواب هم رسیدیم.  به توانایی شلیک موشک از زیردریایی هم دست پیدا کردیم که یک موفقیت راهبردی نظامی محسوب می‌شود. عموماً سلاح رزمی زیردریایی‌ها اژدر است. اینکه توانستیم به این فناوری و توانایی نظامی دست یابیم که از زیر دریا و از جایی که دیده نمی‌شود، ناگهان موشکی شلیک شود و به واحد دشمن فرضی اصابت کند، یک موفقیت و سلاح راهبردی و ویژه است که ما هم توانستیم به این موفقیت دست یابیم.


آیا امروز همه شناورهای ما به موشک‌های تولید داخل مجهز هستند یا از کشورهای غربی یا شرقی هم موشک‌ها را خریداری می‌کنیم؟
امروز ما به صنایع موشکی خارج از کشور وابسته نیستیم. صفر تا صد موشک‌های ما که از نظر برد و دقت در آنها روز به روز در حال پیشرفت هستیم، در صنایع دفاعی کشور ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه وابستگی به خارج نداریم.


چرا در نیروی دریایی بر ساخت و تجهیز به موشک کروز تأکید می‌شود؟
ردیابی موشک‌های کروز بسیار دشوار است. موشک‌ها معمولاً دو نوع پیمایش دارند. موشک‌ بالستیک، یک مسیر منحنی را طی می‌کند، وقتی از مبدأ شلیک می‌شود، از جو خارج شده و سپس به سمت هدف می‌رود که باعث می‌شود ماهواره‌ها و سیستم‌های ردیابی بتوانند علاوه بر ردیابی موشک، نقطه اصابت آن را هم پیش‌بینی کنند. اما موشک کروز دریایی، پس از شلیک اولیه، روی سطح آب که برجستگی خاصی مانند کوه و تپه ندارد؛ در یک فاصله ۷ یا ۱۰ متر از سطح آب حرکت می‌کند و تا زمان نزدیک شدن به هدف در این وضعیت می‌ماند که به همین دلیل، قابل شناسایی و کشف نیست و دشمن را غافلگیر می‌کند.


اینکه امروز نیروی دریایی امریکا در دریای عمان، در فاصله حدوداً ۶۰۰ کیلومتری از آب‌های سرزمینی ما مستقر شده، به خاطر توانایی نظامی و برد موشک‌های ما است یا اینکه علت دیگری دارد؟
نوع تصمیم‌گیری یگان‌های بیگانه فرامنطقه‌ای که در منطقه حضور نامشروع دارند، می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. اما آنچه مسلم است، اقتدار و پیشرفت‌های ما را رصد می‌کنند و دستیابی ما به سلاح‌های جدید و با قدرت و برد بالا را می‌بینند. طبعاً اینها نوعی واهمه ایجاد کرده و تلاش می‌کنند فاصله ایستگاهی خود را بیشتر کنند و با مراقبت بیشتری در منطقه حضور داشته باشند.


تفکیکی میان مأموریت‌های نیروهای مسلح در دریا ما وجود دارد درباره علت این تفکیک چه می‌توان گفت؟
این تصمیم در سطوح بالای کشور گرفته شده، اما فارغ از این، در یک رویکرد عملیاتی، شاید بتوان دلیل این تفکیک را نوع تجهیزات و نوع عملکرد این دو نیروی دریایی دانست. به این معنی که با توجه به اینکه سپاه پاسداران واحدهای کوچک تری هستند، اساساً برای اقیانوس‌پیمایی ساخته نشدند و در دریای محدودتر خلیج فارس فعالیت می‌کنند، اما چون نیروی دریایی ارتش تجهیزات و واحدهای سنگین‌تری دارد که می‌تواند مقابل موج‌های سنگین و آب‌های دوردست تاب‌آوری بیشتری داشته باشند، عرصه دریای عمان و شمال اقیانوس هند به نیروی دریایی ارتش سپرده شده است. اما هدف ما یعنی برقراری امنیت، میان این دو نیرو یکی است؛ یعنی دفاع از منافع حاکمیتی و منافع نظام در عرصه دریا. ضمن اینکه هرچند در ظاهر دو نیروی تفکیک شده هستیم، اما در تعامل گیربکس شافت مستقیمminisport با هم بوده، هم‌افزایی و تبادل اطلاعات دائمی داریم و رزمایش مشترک برگزار می‌کنیم.


در دریای عمان، عمدتاً با چه مسائلی مواجه هستید یا اساساً مأموریت شما در دریای عمان چیست؟
یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ما حفظ و برقراری امنیت کشتیرانی است. در شرایط فعلی که مخاصماتی روی خطوط کشتیرانی ما انجام می‌شود، یکی از وظایف اصلی سپرده شده به ما، برقراری امنیت خطوط کشتیرانی تجاری ماست.


تا کجا؟
تا هرجا که صلاح باشد. من اصلاً محدوده خاصی را تعیین نمی‌کنم. یک مأموریت ویژه دیگر ما، نشان دادن حضور و اقتدار و برقراری امنیت و تأمین منافع خود است که در این زمینه، از سال ۸۶ نزدیک به ۷۰ ناوگروه را به دریا اعزام کردیم که مجموعه گشتزنی این واحدها در وسعت حدود ۲ میلیون کیلومتر مربعی، در شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه بوده است. دائماً در شمال اقیانوس هند، در خلیج عدن و دریای سرخ حضور داریم و اگر نیاز باشد، توانایی آن را داریم که در مناطق دوردست‌تر هم حضور داشته باشیم. بنابراین از آنجا که مأموریت‌های ما مربوط به مناطق دور دست‌تر است، به نیروهای دریایی ارتش این مأموریت سپرده شده در مرزهای شرق مستقر باشد.


منطقه چهارم دریایی نیروی دریایی در بندر انزلی در دریای خزر واقع شده است. امروز وضعیت دریای خزر از نظر نظامی چگونه است؟
دریای خزر دارای یک وضعیت و یک رژیم خاص است؛ پنج کشور همسایه دارد که باید اصول و احترام‌های متقابل سیاسی و امنیتی را برای هم قائل شوند. بنابراین، این دریا با دریای دیگری مانند خلیج فارس کاملاً متفاوت است. اما آنچه به ما سپرده شده است، حفاظت و پاسداری از منافع وامنیت ما در محدوده آب‌های سرزمینی است. البته نیروی دریایی سپاه هم حضور دارد که باز هم مانند جنوب، مأموریت‌های ما متفاوت است.


از گذشته‌های دور روسیه در خزر حضور نظامی داشته است، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر نیروی دریایی جمهوری آذربایجان هم از سوی یک رژیم خاص در منطقه تجهیز شده است. این تحرکات در رصد ما هستند؟
کاملاً در رصد ما هستند. منطقه چهارم نیروی دریایی در بندر انزلی یک پایگاه کاملاً عملیاتی است. شعبه‌ای از این پایگاه در منطقه غرب خزر ایجاد شد که البته زیر نظر پایگاه انزلی فعالیت می‌کند. همه تحرکات دو همسایه همجوار ما، یعنی کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که با ما مرز خشکی و دریایی دارند، تحت نظر است. البته امروز امنیت و احترام کامل در دریای خزر برقرار است و ما توافق‌های چندجانبه‌ای در رابطه با برقراری امنیت در این دریای خاص داریم. همچنین اخیراً با کشور روسیه یک تمرین نظامی مشترک انجام دادیم که مفید و مؤثر بود و جنبه تمرینی، آموزشی و تعاملی داشت.


امروز غیر از کشورهای منطقه، چه نیروهای دیگری در خلیج فارس یا دریای عمان حضور دارند؟
عمده این نیروها امریکایی‌ها هستند که به بهانه برقراری امنیت در منطقه حضور دارند. البته ما شدیداً با این امر مخالفیم و معتقدیم امنیت منطقه باید از سوی کشورهای منطقه تأمین شود و کشور دیگری نباید در این زمینه دخالت کند. اما علی رغم این، اکنون اروپا به سرکردگی فرانسه ائتلافی را تشکیل داده که البته ائتلاف ضعیفی است و تحت رهبری فرانسه در منطقه حضور دارد تا به زعم خود، امنیت تجارتی خود را تأمین کند.


یکی از مقام‌های نظامی خاطره‌ای نقل کرده بود از تدابیر مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا که وقتی زیردریایی‌های روسی «کلاس کیلو» به تعمیر نیاز پیدا کرد و روس‌ها یا خلف وعده کردند یا اینکه خواستند زیردریایی به کشور خودشان منتقل شود، ایشان تأکید کردند این زیردریایی در داخل و از سوی متخصصان داخلی تعمیر شود. درباره تدابیر و هدایت‌های ایشان در فرماندهی عالی و راهبردی نیروی دریایی بفرمایید.
وقتی مطرح شد که برای تعمیرات اساسی باید به کشور سازنده عودت داده شود، ایشان وارد شدند و گفتند نیازی نیست این کار شود و باید در داخل کشور تعمیر شود. این درحالی است که کشور هندوستان که از همین نوع زیردریایی خریداری کرده است، برای تعمیرات زیردریایی خود را به‌صورت کامل به کشور سازنده می‌فرستاد و بعد از تعمیر به هند بازمی گشت. اما ما حتی در فروند اول هم این کار را نکردیم. در تعمیرات فروند دوم، وابستگی کاملاً قطع شد.

این تدبیر ایشان بود که باعث شد ما به این خودباوری برسیم که شناور پیچیده‌ای مانند زیردریایی که بیش از ۹ هزار قطعه دارد، همه این قطعات را تفکیک، تعمیر و بهسازی کنیم. گذشته از حوزه ساخت، یکی از برجسته‌ترین گوشزدهای ایشان، تأکید و سفارش به اهمیت دریا برای ما بود. ایشان معتقد بودند در رژیم گذشته ما را از دریا دور کردند و نگذاشتند در عرصه دریا فعالیت کنیم، درصورتی که کشور ما از گذشته‌های بسیار دور صاحب نیروی دریایی قدرتمندی بود، اما در یک مقطع زمانی به خاطر شرایط استکباری ما را در خشکی محدود کردند، آن هم درحالی که ما یک کشور دریایی هستیم و کشور دریایی از مزیت‌های زیادی برخوردار است و به تجارت بین‌المللی راه دارد. ما از ساحل طولانی ۲ هزار کیلومتری خود در جنوب هیچ استفاده‌ای نمی‌کردیم.

این تدابیر حکیمانه ایشان بود که همگان را توجه دادند که در سواحل جنوب شرق کشور گنج‌های گرانقیمتی وجود دارد. شاید یکی از دلایل سوق یافتن حوزه مأموریت نیروی دریایی به جنوب شرق کشور این بود که ایشان اعتقاد داشت با ورود نیروی دریایی و با حضور یک سیستم امنیتی و توسعه پایگاه‌های آن، این امر باعث می‌شود که منطقه مکران و سواحل جنوب شرق کشور رونق پیدا کند که عملاً هم این اتفاق افتاده است و دیدیم از زمان فرماندهی امیر دریادار سیاری که این حکم ابلاغ شد و نیروی دریایی به سواحل جنوب شرق نقل مکان کرد، این مناطق روز به روز درحال پیشرفت است و دولتمردان کشور هم از این تدابیر استفاده کرده و به سواحل مکران روی آوردند. همه اینها ناشی از تدابیر فرمانده معظم کل قوا است که نباید از این گنج غافل شوید و باید از آن استفاده کنید.

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

به منظور راه‌ اندازی خط تولید مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، شامپو وغیره به سرمایه خیلی زیادی نیاز ندارید.

 

. با استفاده از سرمایه 50 میلیون تومانی و خرید ماشین‌ها و دستگاه‌‌های خاص، تهیه یک محیط حداقل صد متری، استخدام تعدادی کارگر و چند کارمند می‌توان خط تولید مایع ظرفشویی و خط تولید شامپو راه اندازی کرد و باعث کارآفرینی شد. مواد شوینده به عنوان یکی از نیازهای بسیار اساسی در تمام خانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند‌، زیرا با وجود شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا این مواد مانند یک سلاح باعث رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن محیط منازل و اداره‌ها می‌شوند. در این مطلب قصد داریم از صفر تا صد راه‌ اندازی خط تولید مواد شوینده را با استفاده از محصولات شرکت ماشین سازی حسنی توضیح دهیم.

آشنایی با مهمترین تجهیزات به کار رفته در خط تولید مواد شوینده

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای راه‌ اندازی خط تولید مواد شوینده " دستگاه یونیزه آب " است. این دستگاه با کمک فیلتر مخصوصش، باعث جداسازی املاح معدنی از آب و گرفتن سختی آن می‌شود‌. میزان مواد محلول در آبی که برای ساخت مواد شوینده مانند شامپو یا مایع ظرفشویی استفاده می‌شود باید بیشتر از 40 ppm نباشد. دستگاه یونیزه آب باعث جداسازی فلزات سنگینی مانند جیوه و سرب شده و همچنین باعث پاک شدن آب از آلودگی‌هایی نظیر آرسنیک، نیترات، نیتریت و غیره می‌شود.

یکی دیگر از تجهیزات استفاده شده در خط تولید مواد شوینده " پمپ استیل و مخزن ذخیره‌سازی سه لایه آب" است. این مخزن به خاطر جنس استیلش در برابر زنگ زدن و خوردگی دارای مقاومت بسیار بالایی است. 1800 لیتر آب توسط دستگاه یونیزه آب برای خط تولید مواد شوینده تأمین می‌شود. این آب ابتدا وارد مخزن ذخیره‌سازی شده و سپس توسط پمپ دنده ای خارجی استیل به سمت دستگاه میکسر هدایت می‌شود. برای جلوگیری از تابش نور به داخل مخزن پلی اتیلن و پیشگیری از رشد احتمالی جلبک‌ها در داخل مخزن، این مخزن را به شکل سه لایه می‌سازند‌.

" پمپ خلاء و میکسر استنلس دور پایین و دور عادی " از تجهیزات دیگری است که برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده استفاده می‌شود. آبی که پس از تصفیه در دستگاه یونیزه وارد پمپ استیل و مخزن ذخیره‌سازی شده، به دستگاه میکسر استنلس استیل ریخته می‌شود. در این دستگاه فرمولاسیون شامپو یا مایع ظرفشویی آماده شده و سپس برای بسته‌بندی به دستگاه " پرکن سیلندر پیستونی مدل پنوماتیکی " انتقال می‌یابد. موتور میکسر از نوع گیربکسر و ظرفیت آن 2000 لیتر می‌باشد. جنس پره‌ها و همچنین جنس بدنه این دستگاه از استیل ساخته شده و نوع گرمکن آن دیجیتال است. درب بند، تونل شیرینگ، کانوایر، کمپرسور و لیبلزن اتومات تجهیزات دیگری هستند که توسط کارخانجات ماشین سازی معروف برای راه‌ اندازی خط تولید شوینده‌هایی مانند شامپو و مایع ظرفشویی تولید می‌شوند.

به دستگاهی که با سرعت و کیفیت بالا مواد دارویی، غذایی و شوینده را بسته‌بندی می‌کند؛ " دستگاه بلیستر " گفته می‌شود. با کمک بلیستر در شرایطی کاملا بهداشتی مواد مختلف را بسته بندی می‌کنند. این دستگاه در دو نوع نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک توسط بهترین کارخانجات ماشین‌‌سازی ساخته می‌شود. در فرآیند بسته‌بندی توسط بلیستر از ورود اکسیژن به داخل بسته‌های دارو، مواد غذایی و... جلوگیری می‌شود. همانطور که می‌دانید وجود اکسیژن روند فاسد شدن مواد را افزایش می‌دهد. بسته‌بندی با این دستگاه بدون هیچ گونه دخالت دست و در محیطی کاملا مکانیزه انجام می‌گیرد.

 

راه‌اندازی خط تولید شامپو

 برای ساخت یک شامپوی استاندارد و باکیفیت از موادی مانند تری اتانول آمین سولفات، سدیم لوریل اتر سولفات، بتائین کوکوآمیدوپروپیل، مواد یونی، مواد تقویت‌کننده کف، حالت‌دهنده، صدفی‌کننده، نگهدارنده، میکروب‌کش و غلیظ ‌کننده مانند بتائین و نمک طعام و همچنین عصاره‌های گیاهی برای رنگ و عطر و بوی شامپو و... استفاده می‌کنند‌. در خط تولید شامپو به دستگاه‌هایی مانند نوار نقاله، لیبل زن، شیرینگ پک و جت پرینتر، میکسر دور عادی و دور پایین، پرکن پمپ دنده‌ ای و درب‌بند اتوماتیک احتیاج است. با داشتن حداقل 50 میلیون تومان سرمایه به راحتی می‌توانید این خط تولید را راه اندازی کنید. البته فراموش نکنید که علاوه بر خرید دستگاه‌های مورد نیاز از کارخانجات معتبر ماشین‌سازی باید یک کارشناس ماهر جهت نظارت بر نحوه تولید و کیفیت مواد اولیه شامپو نیز استخدام کنید.

راه‌اندازی خط تولید مایع ظرفشویی

 دستگاه‌های مورد نیاز برای راه اندازه خط تولید مایع ظرفشویی نیز دقیقا همان دستگاه‌هایی هستند که برای خط تولید شامپو خریداری می‌شوند. برای ساخت مایع طرفشویی به مواد اولیه‌ای نظیر لورامید، سولفونیک اسید، تگزاپون، کوکونات، مواد نگهدارنده، مواد نرم‌کننده، اسانس و غیره نیاز دارید. فرمولاسیون ترکیب این مواد باعث ایجاد کف زیاد و چربی‌زدایی ظروف خواهد شد. برای کنترل تهیه مواد اولیه و نحوه ترکیب آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های تولید شده توسط کارخانه‌های ماشین‌سازی حتما به یک مسئول کنترل نیاز است. مسئول کنترل با نظارت به نحوه تولید مایع ظرفشویی به افزایش کیفیت این محصول کمک می‌کند. برای افتتاح خط تولید شامپو و خط تولید مایع ظرفشویی به یک فضای نه چندان بزرگ اما بهداشتی نیاز دارید تا بتوانید از وزارت بهداشت مجوزهای لازم را دریافت کنید.

در خط تولید مواد شوینده چند لیتر شامپو و مایع ظرفشویی تولید می‌شود؟

 پس از انتخاب یک فضای مناسب و دیوارکشی دور تا دور آن به منظور جلوگیری از ورود افرادی به جز پرسنل، حیوانات و همچنین کف‌سازی کارخانه برای ایجاد شرایط بهداشتی و گرفتن مجوز از وزارت بهداشت می‌توانید دستگاه‌های مکانیزه‌ای را که از یک شرکت معتبر خریداری شده در محل مناسب نصب کنید. سپس با یک شرکت ساخت فرمولاسیون شامپو و مایع ظرفشویی شروع به همکاری کرده و با خرید مواد اولیه کارخط تولید مایع طرفشویی یا شامپو را آغاز کنید. طبق بررسی‌های انجام شده به طور متوسط در هر شیفت کاری می‌توان 10000 لیتر شامپو یا مایع ظرفشویی تولید کرد.

افرادی که سرمایه زیادی ندارند اما به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار پردرآمد هستند با خرید دستگاه‌ از شرکت ماشین سازی حسنی می‌توانند در مدت کوتاهی سود زیادی به دست آورند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش نیاز بازار به مواد شوینده و همچنین تقاضای زیاد مشتری‌ها، راه‌اندازی خط تولید مواد شوینده علاقمندان زیادی به خود جذب کرده است. اگر محصولات شوینده‌ای که توسط  تولیدی شما ساخته می‌شود کیفیت و استانداردهای لازم را داشته باشد، به زودی به یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار تبدیل خواهد شد. با افزایش فروش میزان سودآوری نیز افزایش می‌یاید. در چنین شرایطی می‌توانید مساحت تولیدی خود را افزایش دهید و مایع ظرفشویی یا شامپوی بیشتری تولید کنید.

 

معرفی شرکت ماشین سازی حسنی

 دستگاه‌های باکیفیت تولید شده در این شرکت، دارای عملکرد سریع و طول عمر زیاد هستند. این شرکت با بیش از ده سال سابقه، در شهرهای تهران و لاهیجان دارای شعبه است. دستگاه‌های تولید شده در کارخانجات ماشین ‌سازی حسنی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده‌ و با ده سال گارانتی و خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. تمام محصولات تولیدی این شرکت با استفاده از قطعات داخلی ساخته شده‌اند و با قیمتی بسیار مناسب در بازارعرضه می‌شوند. به همین دلیل برای تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید مواد شوینده فقط کافیست سرمایه 50 میلیون تومانی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با محصولات شرکت ماشین‌سازی حسنی به آدرس اینترنتی https://www.novinebtekar.ir  مراجعه کنید.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

سیالات نقش پررنگی در توسعه صنایع دارند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیکا کورپ، در هر فضای صنعتی و یا جریان تولید هر پروسه مکانیکی که حاضر باشید، حضور پررنگی از سیالات را مشاهده می‌ کنید. تمام صنایع پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و داروسازی و... به‌ ترتیبی از حضور سیالات استفاده می ‌کنند. البته زمانی در کار با سیالات موفق هستند که بتوانند این ترکیبات را به‌ طور مؤثر با حجم بالا جابجا کنند. برای این منظور به انواع پمپ نیاز دارند. پمپ دیافراگم پنوماتیک یکی از نمونه ‌های فوق صنعتی است که در زمینه ‌های جابجایی سیالات خاص کاربرد گسترده ‌ای دارد.

از پمپ دیافراگم پنوماتیک در سطح بسیاری از صنایع بالادستی برای جابجایی مطمئن و پرفشار عموم سیالات استفاده می ‌شود. قاعده طراحی پمپ دیافراگم بادی اصولاً با پمپ ‌های معمولی متفاوت است. این پمپ‌ ها عملکردی با کمترین خرابی تحت تأمین دبی حداکثری دارند و می ‌توانند در ضریب ایمنی بالا برای جابجایی سیالات انفجاری استفاده شوند.
در این مطلب همراه با تجارت و مهارت متخصصان شرکت نیکاکورپ فعال در عرصه فروش تجهیزات صنعتی هستیم تا ببینیم که یک پمپ دیافراگم پنوماتیک دقیقاً چیست؟ چگونه کار می ‌کند؟ و چه زمینه‌ های کاربردی دارد؟

آشنایی با پمپ دیافراگم پنوماتیک

در جابجایی سیالات گاها با شرایط بسیار خاصی مواجه هستیم. مثلاً سیالی گازی با قابلیت انفجار را تجسم کنید. قطعا در مسیر جابجایی چنین سیالی باید تمامی تجهیزات از بالاترین ضریب اطمینان برخوردار باشند. حالا همین مثال ساده را برای سیالات خاص دیگر مانند سیالات اسیدی، بازی، سمی، خورنده و... در نظر بگیرید.
پمپ دیافراگم پنوماتیکی یک نوع پمپ با طراحی خاص برای جابجایی سیالات خاص است. این پمپ ‌ها قابلیت مکش بسیار بالایی دارند. لذا می‌ توانند در خطوط با دبی سنگین سیالات نصب شوند. از طرفی عملکرد آنها بدون نیاز به هواگیری می ‌باشد. لذا در کار هرگز دچار اختلال پمپاژی نمی‌ شوند. به ‌این ‌ترتیب عملکرد یکپارچه و کاملاً مطمئنی دارند. در عین ‌حال این پمپ ‌ها بدون نیاز به قیمت مکانیکال سیل طراحی می‌ شوند. در واقع برای طراحی آنها هیچ بخش مکانیکی متحرکی وجود ندارد. لذا در کار با کمترین خرابی همراه هستند و از طرفی به ‌علت نبود قطعات مکانیکی متحرک و مکانیکال سیل، عاری از هر گونه نشتی سیال می ‌باشند. حذف بخش های مکانیکی جدا از بحث طراحی برتر باعث شده تا قیمت پمپ دیافراگمی به نسبت رقبا از انواع پمپ هیدرولیکی کمتر باشد.
این ویژگی یعنی عدم نشتی سیال، باعث شده تا زمینه ‌های استفاده از پمپ دیافراگم پنوماتیکی برای جابجایی سیالات خاص و خطرناک فراهم باشد. لذا از این نوع پمپ برای انتقال سیالات اسیدی، انفجاری، سمی و... استفاده می‌ شود. 

قاعده طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیکی

سبک طراحی تمامی پمپ های دیافراگمی یکسان است. در تمامی آنها از دو بخش دیافراگمی برای مکش و پمپاژ سیال استفاده ‌شده است. تفاوت انواع پمپ دیافراگمی در نحوه تامین قدرت برای به حرکت انداختن صفحات دیافراگمی است. برای عملکرد پمپ دیافراگم بادی از قدرت هوای فشرده در جابجایی دیافراگم ها استفاده‌ شده است. هر پمپ دیافراگم پنوماتیک از دو مجموعه صفحات دیافراگمی دارد. هر کدام از این دیافراگم ها به یک مدخل ورودی و یک مدخل خروجی متصل هستند. دیافراگم ها در داخل یک محفظه قرار می ‌گیرند. این دیافراگم ها فضای داخل محفظه را به دو بخش کاملاً مجزا از هم تقسیم می‌ کنند.
یک سمت دیافراگم ها در ارتباط با سیال است و سمت دیگر این دیافراگم ها تحت تاثیر قدرت هوای فشرده قرار دارد. عملکرد دو دیافراگم عکس یکدیگر است. یعنی مرحله مکش یک دیافراگم با مرحله پمپاژ دیافراگمی دیگر آغاز می ‌شود.

 

در طراحی پمپ پنوماتیک هیچ بخش مکانیکی حضور ندارد. یعنی در این پمپ ‌ها به ‌مانند نمونه‌ های کلاسیک شاهد جابجایی سیلندرها و پیستون ‌ها نیستیم. کل ماجرا در یک شیر پنوماتیک خلاصه ‌شده است. این شیر وظیفه دارد تا جریان هوای فشرده در پشت صفحات دیافراگمی را تحت کنترل با یک بازه زمانی معین قطع و وصل کند. عملیات مکش و پمپاژ سیال از طریق جابجا شدن صفحات دیافراگمی توسط قطع و وصل شدن هوای فشرده برقرار می ‌شود. به ‌این ‌ترتیب هیچ قطعه مکانیکی در حال جابجا شدن نیست. لذا نیازی به مکانیکال سیل نداریم. در نتیجه خطر نشتی سیالات در عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک بسیار کم است.

ویژگی ‌های فنی در طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیک

عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک به جابجایی صفحات دیافراگمی بستگی دارد. این صفحات از طریق یک میله رابط با یکدیگر در ارتباط هستند. طبعا عملکرد انقباضی یک صفحه به عملکرد انبساط صفحه دیگر می ‌انجامد و به ‌این ‌ترتیب در دو سیکل کاری صفحات دیافراگمی عملیات پمپاژ سیال انجام می‌ شود. این نوع کارکرد باعث می ‌شود که خروجی پمپ حرکت سیال یکنواخت و بدون ضربه باشد.
در طراحی هر پمپ دیافراگم پنوماتیک یک شیر توزیع هوا قرار دارد. هوای فشرده از طریق این شیر وارد محفظه پشت دیافراگم ها می ‌شود. در نتیجه عملکرد شیر توزیع هوا در نحوه هدایت هوا باعث عملکرد نهایی صفحات دیافراگمی می‌ شود. حالا با تزریق و تخلیه هوای فشرده، صفحات دیافراگمی نیز حرکتی رفت و برگشتی دارند که باعث ایجاد پمپاژ در سمت دیگر صفحات می ‌شود. با هر بار تخلیه هوای فشرده و حرکت رو به عقب دیافراگم ها مقداری از سیال مکیده شده که با حرکت رو به جلوی دیافراگم ها به سمت مدخل خروجی پمپ با فشار بالا پمپاژ می ‌شود. میزان قدرت هوای فشرده در دبی و فشار سیال خروجی پمپ دیافراگم پنوماتیک تاثیرگذار است.
انواع پمپ دیافراگم پنوماتیک در دسته مدل های متفاوت طراحی می شوند. هر تیپ طراحی مناسب یک سبک طراحی خاص با شرایط متنوع سیالات است. قطعا در استفاده از این پمپ ها به طیف کامل از اطلاعات نیاز دارید. برای این منظور می توانید از فضای آموزشی سایت نیکا کورپ استفاده کنید. در این فضا طیف کاملی از مقالات برای شناخت هر چه بهتر پمپ دیافراگمی ارائه شده است.

 

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

مانور آبگیری از منابع روباز جهت امدادرسانی در زمان وقوع سیلاب‌های شهری در رشت توسط نیروهای سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز در مانور آبگیری از منابع روباز جهت امداد رسانی در زمان وقوع سیلاب‌های شهری در رشت با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت اظهار کرد: آتش‌نشانان سربازان گمنام امنیت شهر هستند.

محمدحسین واثق کاگرنیا با اشاره به اینکه برگزاری چنین مانورهایی موجب اطمینان و امنیت خاطر است، افزود: همه‌ساله با شروع فصل سرد سال خطر سیلاب‌های شهری ممکن است به وقوع بپیوندد و برگزاری چنین مانورهایی و مشاهده توانمندی و آمادگی نیروهای آتش‌نشانی شهرداری رشت موجب آرامش و امنیت خاطر است.

وی با تأکید بر اینکه آتش‌نشانان صادقانه جان خود را در راه حفظ و نجات جان و مال دیگر همنوعان فدا می‌کنند، گفت: یک آتش‌نشان وقتی لباس فُرم را می‌پوشد آگاهانه اطلاع دارد که ممکن است در این مسیر با حوادث فراوانی روبه‌رو شود و حتی جان خود را نیز فدا کند ، اما باز هم نیروهای خدوم آتش‌نشانی غیرتمندانه در تمامی صحنه‌ها برای جان و مال همنوعان خود حضور پیدا می‌کنند .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان بیان کرد: وظیفه شورا و مجموعه شهرداری رشت در برابر ایثار و از خودگذشتگی نیروهای خدوم سازمان آتش‌نشانی ، تکریم و تأمین تجهیزات مدرن برای این مجموعه خدمت رسان است.

آتش نشانان بازوان پُرتوان شهرداری

سرپرست شهرداری رشت نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات و ایثار نیروهای خدوم سازمان آتش نشانی شهرداری رشت اظهار کرد: آتش نشانان بازوان پُرتوان و مدافعین امنیت شهر هستند.

علی بهارمست با بیان اینکه حضور آتش‌نشانان در زمان بروز حوادث موجب امنیت خاطر شهروندان است، افزود: نیروهای خدوم آتش‌نشانی بی‌محابا و برای نجات جان و مال همنوعان به قلب حادثه می‌روند و بابت تمامی تلاش‌های این مجموعه پُرتلاش و خدمتگزار در برابرشان ادای احترام می‌کنم.

حضور ۸۰ نیروی آتش نشان در مانور آبگیری از منابع روباز

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در این مانور ۸۰ نفر از نیروهای سازمان حضور دارند، اظهار کرد: این مانور به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهر ماه مصادف با روز آتش نشانی و ایمنی و به منظور بررسی آمادگی نیروهای سازمان در زمان وقوع سیلاب های شهری که همزمان با شروع فصل سرد سال شاهد وقوع آن هستیم  برگزار شده است.

شهرام مؤمنی با بیان اینکه در این مانور توانمندی نیروها و وضعیت  تجهیزات سازمان به نمایش گذاشته می‌شود افزود: سه دستگاه قایق، ۱۹ دستگاه موتور پمپ وکیوم آب در گردش تعدادی از ماشین‌آلات و غیره در این مانور شرکت قیمت پمپ وکیوم آب در گردش دارند.

منبع

 

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

تلسکوپ یوکلید به‌زودی بررسی دومیلیارد کهکشان را آغاز خواهد کرد. فعالیت این تلسکوپ نقطه‌ی تحولی در فناوری فضایی است؛ اما چنین تلسکوپ‌هایی چگونه و با کدام فناوری ساخته می‌شوند؟

نیرویی اسرارآمیز موسوم به انرژی تاریک جهان را فراگرفته است. این نیرو عامل افزایش سرعت انبساط جهان و افزایش فاصله‌ی کهکشان‌ها با سرعتی بالا است؛ اما مشکل اینجا است که هنوز هیچ اطلاعات مشخصی درباره‌ی این نیروی تاریک وجود ندارد. چرا نمی‌توان به ماهیت این نیروی مهم پی برد؟

در دهه‌های اخیر، جستجوی انرژی تاریکی به یکی از پرسش‌های کلیدی ستاره‌شناسان تبدیل شده است؛ اما به‌زودی قرار است تلسکوپی جدید به بررسی این معما بپردازد. تلسکوپ فضای یوکلید از آژانس فضایی اروپا (ESA) در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد. این تلسکوپ نیز مانند تلسکوپ‌های دیگر ابزاری ماشینی است که با هدف حل برخی رازهای انرژی تاریک به فضا فرستاده خواهد شد.

یوکلید همچنین به بررسی ماده‌ی تاریک خواهد پرداخت؛ ماده‌ای نامرئی و عجیب که بیشترین بخش جرم جهان را تشکیل می‌دهد. پی‌بردن به ماهیت انرژی و ماده‌ی تاریک می‌تواند درک ما از کیهان را متحول کند. کاترین هیمنز، استاد اخترفیزیک دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «درحال‌حاضر، هیچ نظریه‌ی واحدی درباره‌ی ماهیت انرژی تاریک وجود ندارد.»

هیمنز یکی از اعضای کنسرسیوم یوکلید هم است؛ گروهی شامل هزاران دانشمند که داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی یوکلید را بررسی خواهند کرد. وی می‌افزاید: «بزرگ‌ترین پرسشی که با آن روبه‌رو هستیم، این است: عامل پدیده‌ی انرژی تاریک چیست؟» یوکلید بر‌اساس طرح تلسکوپ‌های قبلی ازجمله تلسکوپ پلانک آژانس فضایی اروپا ساخته شده است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به بررسی پرتوهای پس‌زمینه‌ی ماکروویوی کیهانی پرداخت. این پرتوها حرارت باقی‌مانده از بیگ‌بنگ هستند.

مقاله‌های مرتبط:

  • تلسکوپ فضایی جیمز وب ۲۷ آذر پرتاب خواهد شد
  • مهندسی بی‌نهایت: تلسکوپ فضایی هابل؛ دریچه‌ای به اعماق پررمزوراز کیهان

به‌گفته‌ی رن لاوریس، دانشمند پروژه‌ی یوکلید در ESA، انتظار می‌رود یوکلید شتاب حاصل از انرژی تاریک را با دقتی پنج تا ده برابر بهتر از تلسکوپ‌های کنونی اندازه‌گیری کند. همچنین، یوکلید با اندازه‌گیری و ارزیابی ماده‌ی تاریک درک ما از ساختار جهان را متحول می‌کند و امکان بررسی نظریه‌های بنیادی جهان را خواهد داد. هیمنز بیان می‌کند:

با بررسی تغییرات جاذبه در این ساختارها می‌توانیم نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را در کل جهان آزمایش کنیم

ده سال از آغاز ساخت تلسکوپ یوکلید می‌گذرد. آژانس فضایی اروپا این مأموریت را در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرد. از آن زمان پیمان‌کارها مشغول طراحی و ساخت تلسکوپ بودند. در سال ۲۰۲۰، یوکلید در اتاق تمیز کارخانه‌ی ایرباس در تولوز فرانسه، مونتاژ و تست شد. طول سازه‌ی کامل یوکلید ۴/۵ متر است و عرض آن به ۳/۱ متر می‌رسد. وزن این تلسکوپ ۲۱۶۰ کیلوگرم است و از دو بخش تشکیل شده: ماژول سرویس که وظیفه‌ی تأمین توان تلسکوپ را عهده‌دار است و ماژول پیلود (payload) که آینه‌ها و ابزار تلسکوپ را دربر دارد.

 

 

 

بخش اصلی تلسکوپ آینه‌ی اصلی آن است که در ماژول پیلود درکنار دو ابزار دیگر قرار دارد: ابزاری برای عکس‌برداری از جهان در طیف نور مرئی و ابزاری برای عکس‌برداری در طیف مادون قرمز. آینه‌ به عرض ۱/۲ متر یکی از سه آینه‌ای است که همراه با یکدیگر تلسکوپ نوع کورش را می‌سازند. این آینه از سیلیکون کاربید ساخته شده و پوششی از نقره و سطحی هموار دارد که امکان رصد نور دریافتی از کهکشان‌های جهان را می‌دهد. برای تست دقت آینه، از یک آینه‌ی متمرکز‌کننده‌ی تخت برای کالیبره‌‌کردن نور استفاده می‌شود. پائولو موسی، مدیر پروژه‌ی سازه‌های تلسکوپ از شرکت فضایی تالس آلنیا می‌گوید: «از این آینه برای ترازکردن آینه‌های تلسکوپ استفاده می‌شود.»

 

لاوریس می‌افزاید:

هدف ما در طول مأموریت شش‌ساله‌ی تلسکوپ، رصد دومیلیون کهکشان با نرخ سی کهکشان در هر عکس است.

دانشمندان می‌‌توانند شکل و حرکت کهکشان‌ها را بررسی کنند. شکل کهکشان‌ها سرنخ‌هایی از ماده‌ی تاریک مخفی و حرکت آن‌ها و تأثیر انرژی تاریک را نشان می‌دهند. این تلسکوپ با دقت و مقیاسی بی‌سابقه به رصد آسمان خواهد پرداخت. در گذشته، هیچ تلسکوپی موفق نشده از تعداد زیادی از کهکشان‌ها عکس‌برداری کند. ماتریسی شش در شش از دستگاه‌های بار جفت‌شده (CCD) روی تلسکوپ نور کهکشان‌ها را ثبت می‌کند (تصویر فوق).

 

دو ابزار تلسکوپ که در ماژول پیلود قرار دارند، عبارت‌اند از: کانال تصویربرداری بصری (VIS) و نورسنج و طیف‌سنج فروسرخ نزدیک (NISP). با اینکه کیفیت یوکلید از نظر فنی پائین‌تر از تلسکوپ فضایی هابل است که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد، حجم تصویربرداری آن می‌تواند مجموعه‌ای از کهکشان‌های جهان آغازین را آشکار کند که در نوع خود بی‌سابقه است.  لاوریس ادامه می‌دهد:

می‌توانیم نقشه‌ای سه‌بعدی از ماده‌ی تاریک را تا فاصله‌ی ده‌میلیارد سال قبل تهیه کنیم و بر‌اساس توزیع کهکشان‌ها، انبساط جهان و تأثیر انرژی تاریک بر آن را دقیق ارزیابی کنیم.

 

دانشمندان برای اطمینان از عملکرد صحیح و سالم ماندن تلسکوپ در طول سفر فضایی با موشک روسی سایوز، آن را لرزاندند تا واکنش قطعات را ببینند. کابل‌هایی که در تصویر فوق می‌بینید، به شتاب‌سنج‌هایی وصل هستند که این لرزش‌ها را به‌وجود می‌آورند. موسی می‌گوید:

این کابل‌ها به ابزارها وصل می‌شوند و به بخش‌های مختلف تلسکوپ چسبانده می‌شوند و شتاب در هر بخش از تلسکوپ هم بررسی و تحلیل می‌شود.

 

پس از تست‌های یادشده در تولوز، تلسکوپ به مرکز فضایی Liege در بلژیک فرستاده می‌شود. در این مرکز، در پمپ وکیوم حرارتی تست می‌شود تا از سالم‌ماندن آن در پهنای یخبندان فضا اطمینان حاصل شود.

 

تلسکوپ یوکلید در فاصله‌ی تقریبی ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد. در این منطقه، گرانش زمین و خورشید ترکیب می‌شوند و درنتیجه تلسکوپ با حداقل مصرف سوخت در وضعیتی ثابت قرار می‌گیرد. یک مستطیل مسطح به نام سپر خورشیدی که از پلاستیک تقویت‌شده‌ی فیبر کربنی ساخته شده است، از سمت رو به خورشید تلسکوپ محافظت می‌کند. دمای تلسکوپ برای عملکرد صحیح باید تقریبا منفی ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد؛ درنتیجه سمتی از تلسکوپ که به طرف خورشید نیست، با پوشش حرارتی به رنگ طلایی پوشانده می‌شود که برای پایین نگه‌داشتن دما از میلار (لایه پولیستری) و کپتون (پوشش عایق حرارتی) ساخته شده است.

 

دو آینه‌ی دیگر تلسکوپ از سیلیکون کاربید ساخته شده‌اند و نور جمع‌آوری‌شده به‌وسیله‌ی آینه‌ی اصلی را به دو ابزار تلسکوپ هدایت می‌کنند. شیء آبی در اینجا (تصویر بالا) فیلتر دورنگ‌نما (دیکروئیک) نامیده می‌شود که نور را به طول موج‌های مرئی و نزدیک به مادون قرمز تقسیم می‌کند و درعین‌حال یک آینه‌ی تاشوی زرد هم وظیفه‌ی هدایت نور را برعهده دارد. تمام این سازوکار باعث می‌شود تلسکوپ تصاویر دقیقی از کهکشان‌ها و شکل آن‌ها را ثبت کند. گوسپ راکا، مدیر پروژه‌ی یوکلید در ESA می‌گوید:

اگر بخواهید از چیزی که شکل دارد، عکاسی کنید، باید مطمئن شوید کیفیت تصویر دچار بدشکلی نشود. به‌همین‌دلیل، یوکلید به عملکرد بی‌نقص چشمگیری نیاز دارد.

 

یوکلید در طول دوران بررسی خود از جهان، روزانه ۸۰۰ گیگابایت داده را از ابزارهای خود مثل VIS تولید خواهد کرد. بر‌اساس تصویر فوق این ابزار در پوششی آلومینیومی قرار دارد که قبل از پرواز حذف می‌شود. سپس، داده‌ها به آنتن‌های مستقر در زمین ارسال و از آنجا برای گروه‌های مختلف دانشمندان برای تحلیل و تست ارسال می‌شوند.

 

توسعه‌ی قطعات تلسکوپ در سال ۲۰۱۳ و پس از تکمیل مرحله‌ی طراحی آغاز شد. مونتاژ قطعات هم تقریبا دو سال پیش و از فوریه‌ی ۲۰۱۹ شروع شد. سپس، تلسکوپ روی یک سیستم گردان قرار داده شد. موسی می‌افزاید:

برای کار با تلسکوپ، به پوشیدن لباس‌های سفید نیاز بود تا از هرگونه آلودگی نوری جلوگیری شود.

تلسکوپ یوکلید در سال ۲۰۲۲ از مرکز اروپای کوئورو در گویان فرانسه پرتاب خواهد شد.

 

در فاز تست تلسکوپ، از ابزارها و قطعات مختلفی استفاده شد که برخی از آن‌ها بعدا حذف شدند. لاورن بروارد، مدیر برنامه‌ی یوکلید در ایرباس می‌گوید:

در طول تست‌های مکانیکی، به ابزار متعددی نیاز داریم. برای مثال، برخی قطعات بخش‌های مختلف تلسکوپ را حین انجام کار نگه می‌دارند؛ اما پس از پایان پروژه دیگر نیازی به آن‌ها نیست.

کابل‌های روی بورد تلسکوپ می‌توانند به‌قدری داغ شوند که تصاویر را مختل کنند؛ درنتیجه باید دور از آینه‌های تلسکوپ قرار داده شوند. همچنین، ممکن است کابل‌ها با یکدیگر تداخل داشته باشند و باعث ایجاد نویز در تصاویر شوند. در تصویر فوق، تست تطبیق‌پذیری الکترومغناطیسی را می‌بینید که برای اطمینان از عملکرد صحیح کابل‌ها انجام می‌شود. بروارد ادامه می‌دهد:

تعداد قطعات الکترونیکی داخل تلسکوپ باید به حداقل برسند. به این صورت یوکلید به دقت بسیار زیاد موردنیاز برای انتقال داده‌های جهان خواهد رسید.

 

برای کاهش دمای تلسکوپ، از رادیاتور استفاده می‌شود که گرمای ابزارها را جذب و به داخل خلأ قیمت پمپ وکیوم می‌کند، این روش در دیگر مأموریت‌های فضایی هم رایج است. برای مثال، در ایستگاه فضایی بین‌المللی از این روش برای پیشگیری از گرمای ناشی از نور خورشید استفاده می‌شود. موسی می‌گوید:

در خلأ هیچ هوایی وجود ندارد که گرما را جذب کند. به‌همین‌دلیل، نیاز به رادیاتور وجود دارد. رادیاتور به ابزارها وصل می‌شود و تضمین می‌کند گرما مانع از بررسی دقیق کهکشان‌ها نخواهد ش

ماژول پیلود یوکلید شامل آینه‌ها و ابزارها روی ماژول سرویس حاوی قطعات الکترونیکی با شش براکت نصب می‌شود. یکی از این براکت‌ها را در شکل بالا می‌بینید. پوشش حرارتی هم در بالا برای محافظت از ماژول پیلود قرار می‌گیرد که دقیقا در جهت مخالف سپر خورشیدی است. ساخت چنین تلسکوپ دقیقی با قابلیت رصد دومیلیارد کهکشان، دستاورد کمی نیست. رصد بسیاری از این کهکشان‌ها در شرایط فعلی دشوار است؛ اما با آینه‌ی دقیق یوکلید دقت رصدها افزایش خواهد یافت.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش استان بوشهر گفت: نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در جمهوری اسلامی ایران، اقلام بهداشتی به ارزش ۳۲ میلیارد ریال به مدارس این استان اهدا کرد.

اسد حصیری افزود: در راستای آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید در شرایط کرونایی، اقلام بهداشتی با مشارکت نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در جمهوری اسلامی ایران بین مدارس استان توزیع شد.

وی ادامه داد: این اقلام شامل ۵۳ هزار عدد ماسک، ۱۶۱ دستگاه ضدعفونی کننده پدالی دست، ۱۶۱ دستگاه پمپ وکیوم استوک دستی ۵ لیتری ضد عفونی کننده سطوح، ۶۴۴ محلول ضدعفونی دست ۵ لیتری، یکهزار و ۲۸۸ محلول ضدعفونی سطوح ۵ لیتری و سه هزار و ۲۲۰ محلول ضدعفونی دست ۵۰۰ سی سی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش وپرورش استان بوشهر، معاون تربیت بدنی پمپ وکیوم استوک خارجی و سلامت آموزش وپرورش استان بوشهر  ادامه داد: این اقلام به ارزش ۳۲ میلیارد ریال، بین مدارس غیر برخوردار در سراسر استان توزیع شده است.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

«علیرضا کاکاوند» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه برای تخصیص و جذب این میزان اعتبار پیگیری های لازم انجام شده است، افزود: این شرکت برنامه های خوبی دارد که با اجرایی شدن آن یک حرکت انقلابی و یک جهش در حوزه آب روستایی استان رخ خواهد داد و حدود ۴۶۰ روستا شامل این برنامه خواهند شد.

او گفت: ما از مردم می خواهیم در راستای اجرای این پروژه ها به خصوص در جاهایی که نیاز به حفر چاه، مخزن و خط انتقال است همکاری لازم را با ما داشته باشند.

کاکاوند افزود: امسال استان کرمانشاه شاهد سالی سخت از نظر وضعیت بارش است و متاسفانه در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ بیشترین کاهش بارندگی در کشور به استان کرمانشاه اختصاص داشت که در ۵۲ سال گذشته بی سابقه بوده است به نحوی که با ۱۸۰ میلی متر میانگین کاهش بارندگی در استان مواجه بودیم که آثار آن مشهود است و حدود ۸۰ درصد از منابع آب سطحی استان که عمدتا منابع تامین روستاهای ما را نیز تشکیل می دهند از دست دادیم.

وی افزود: طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه ای حدود ۸۰ درصد کاهش آب های سطحی و ۳۰ تا ۳۵ درصد افت آبدهی چاه ها را شاهد بودیم که همین امر باعث خشک شدن کامل بسیاری از چشمه ها و یا افت آبدهی آن ها شد.

وی یادآوری کرد: همچنین بسیاری از چاه ها خشک و یا با افت آبدهی مواجه شدند که با کف شکنی و در برخی موارد تغییر عمق نصب پمپ دنده ای، این مشکل را تا حدودی مدیریت کردیم و در مجموع در حال گذر از سال سختی هستیم و متاسفانه پیش بینی ها حاکی از این است که پاییز خوبی از نظر بارندگی در پیش نداریم.

تحقق ۸۰درصدی برنامه های آبفا استان

کاکاوند به قابل پیش بینی بودن وضعیت موجود اشاره کرد و تصریح نمود: چون وضعیت موجود برای ما قابل پیش بینی بود زمستان سال گذشته برنامه ریزی هایی در خصوص نحوه مدیریت خشکسالی پیش رو انجام شد و جلساتی در سطح استان و چند جلسه نیز با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو داشتیم و برنامه‌هایی تدارک دیده شد که تاحدود ۸۰ درصد طبق این برنامه ها پیش رفتیم و ماحصل اجرای آن این بود که باوجود خشکسالی موجود در حوزه روستایی اوضاع نسبت به سال گذشته بهتر شد.

وی ادامه داد: در بحث آبرسانی سیار هر ساله تعدادی روستا با تانکر آبرسانی می شوند که این عدد به صورت میانگین در سال گذشته حدود ۱۸۰ روستا بود که در سال جاری به ۱۳۰ روستا کاهش یافت و این نتیجه تلاش و اقدامات انجام شده توسط همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب است.

او گفت: از جمله این اقدامات به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام روستایی و تامین منابع آب جدید برای بسیاری از روستاها بود. ما در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳۲ حلقه چاه در سطح روستاهای استان حفر و در مدار بهره برداری قرار دادیم.

به گزارش ایرنا؛ استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

۴۶۰ روستای استان کرمانشاه با حدود ۷۰ هزار پمپ دنده ایcraneengineering نفر جمعیت هم اکنون با تنش آبی و کم آبی روبرو است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

  • sanatii karan