sanatiikaran

۵۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گچساران - ایرنا - رئیس اداره مهندسی فراورش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: عملیات اسیدکاری چاه شماره ۳۷۴ با استفاده از فوم در این شهرستان انجام شد.

 سید امیر موسویون روز دوشنبه  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:اسید کاری با فوم که یک روش نوین به شمار می‌رود علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها بازدهی عملکرد اسید در تولید چاه های ضعیف را افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد:اداره مهندسی بهره برداری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پس از بررسی و برنامه ریزی ، استفاده از این فناوری را برای احیای چاه های تولیدی در سطح مناطق اجرایی کرده است.

رئیس اداره مهندسی فراورش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود : شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان پس از نتایج موفقیت آمیز در اجرای این روش نوین در چاه شماره ۴۱۶ میدان نفتی گچساران ظرف مدت ۱۴ ساعت چاه شماره ۳۷۴ را با استفاده از این روش عملیاتی کرد.

وی تاکید کرد: در این فرایند هیدروکلریک اسید با غلظت ۲۸ درصد طی چندین مرحله به صورت متناوب با فوم ، توسط دستگاه پمپاژ نیتروژن مایع درون چاه تزریق ، سپس با استفاده از گازوئیل و فوم به درون لایه های نفتی چاه ارسال میشود که در این فرایند فوم نقش اینورتر جهت جلوگیری از ورود بیش از حد اسید به مناطق پرتراوا و ورود به نقاط کم تروا برای ایجاد ارتباط مناسب با سازند را دارد و همچنین  این اقدام هنگام تمیزسازی در سبک کردن ستون سیال نقش دارد.

موسویون  بیان کرد: در این روش۲ دستگاه پمپ نیتروژن به همراه پیش گرمکن مقدار زیادی نیتروژن مایع با دمای منفی ۱۷۰ درجه سانتیگراد را تبدیل به گاز ، سپس جهت فرایند ساخت فوم به مسیر اصلی چاه تزریق می‌ شود ، تا این پروسه به اتمام برسد .

وی از مشارکت شرکت های ملی حفاری ، پیراحفاری ، AFP و ادارات خدمات فنی چاه ها ، خدمات عملیات ، ایمنی ، بهره برداری و بهداشت با نظارت مهندسی بهره برداری برای تحقق این مهم قدردانی کرد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از طولانی ترین شبکه های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، فارس و بوشهر راهبری می کنند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید اینورترluminousindia نفت از مخازن گچساران ، بی بی حکیمه و رگ سفید-۲ است.

مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-۲، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، ‌چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می شوند.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

آتشنشانی هست اما نیرو نه!/ آتش صبر کن، دست بسته‌ایم

نبود نیروی دائمی و تجهیزات کافی در آتش نشانی بخش دشت عباس شهرستان دهلران موجی از نارضایتی‌ها را به دنبال داشته است چرا که آتش سوزی‌ها گاها به سبب گرمای بیش از حد دهلران خسارت‌های جبران ناپذیر را به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، روز به روز زمین گرم و گرم‌تر می‌شود و همین گرما باعث حوادث تلخ و ناگواری برای طبیعت، حیوانات و حتی انسان شده است.

استان ایلام یکی از مناطق گرم و خشک کشور است که هر ساله در ایام تابستان با آتش سوزی‌های پی در پی مواجه بوده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

هرچه به سمت جنوب استان می‌رویم گرمای سوزان آنچنان بر جان آدمی می‌تازد که گویی در درون آتش قرار گرفته‌ایم. 

با این حال در بخش دشت عباس شهرستان دهلران در جنوب استان نیروی انسانی و کمبود تجهیزات برای ایستگاه آتشنشانی وجود دارد و اگر به هر دلیلی در داخل شهر دچار آتش سوزی شود به دلیل نبود امکانات کافی مشکلات متعددی به بار خواهد آورد.

بی‌توجهی و سهل انگاری مسوولین تا به کی باید بلای جان مردم باشد؛ نبود آتش نشانی در این منطقه سبب بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف شده است.

فعالیت دو نیرو آن هم به صورت موقت از شرکت‌های منطقه 

احمدی یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: دشت عباس از توابع شهرستان دهلران علی‌رغم دارا بودن شرایط و موقعیت جغرافیایی مهم منطقه، هنوز فاقد نیروی انسانی دائم به صورت شبانه روز برای ایستگاه آتشنشانی است؛ فقط دو نیرو به عنوان موقت آن هم از شرکت‌های منطقه برای این کار در نظر گرفته شده‌اند. 

وی افزود: اگر در این فصل وحشتناک تابستان به علت گرمای شدید اتفاق یا آتش سوزی برای هر یک از شهروندان رخ دهد چه کسی قادر به اطفای حریق است.

تجهیزات آتش نشانی جوابگوی این منطقه نیست

علی سرخه روحانی بخش دشت عباس دهلران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ایستگاه آتش نشانی دشت عباس زمانی زیادی است که دایر شده و دو نفر نیرو از شرکت‌های منطقه‌ای در این ایستگاه بدون هیچ قرارداد و هزینه‌‌ای یا به صورت جهادی و مبالغ ناچیزی مشغول به کار هستند. 

وی افزود: اخیراً در این مناطق آتش‌سوزی‌های رخ می‌دهد که خساراتی برای مردم نیز به بار آورده است؛ بنا بوده که چند نفر نیرو در ایستگاه آتش نشانی جذب شوند ولی کماکان اقدامی انجام نشده است. 

این روحانی گفت: به طور صریح اعلام می‌کنم که تجهیزات این آتش نشانی به هیچ وجه جوابگوی این حجم از منطقه و روستاهای اطراف نیست؛ ماشین‌آلات آتش‌نشانی فرسوده شده، تانکر ب کوچک است و باید از دشت عباس آبگیری کند و به سایر مناطق برود. 

وی ادامه داد: در سایر مناطق اطراف بخش علمک آب جهت آبگیری تانکر وجود ندارد همچنین نیاز به روغن پمپ‌ وکیوم و تجهیزات خاصی بوده که در این مناطق این نوع تجهیزات نصب نشده است؛ آب و فاضلاب بایستی مکان‌هایی را به این منظور تعبیه کند.

سرخه افزود: در این شرایط در حال رایزنی با بخشداری، فرمانداری و نماینده جنوب استان در مجلس هستیم تا بتوانیم دو نفر نیرو را به طور دائم و رسمی در این ایستگاه آتش نشانی مشغول به کار کنیم اما هنوز به طور رسمی و کامل کارهای آن انجام نشده است.

دهیاری زیر بار دستمزد دو نیرو نمی‌رود!

این روحانی با بیان اینکه ما برای این کار فعلا از دو نفر نیروی که در شرکت‌های مناطق مشغول به کار هستند استفاده می‌کنیم ادامه داد: دهیاری زیر بار دستمزد آنها نیز نمی‌روند؛ همچنین در صورت جابجایی شرکت‌های منطقه افراد آن نیز باید همراه با شرکت‌ها بروند که خود به یک معضل تبدیل شده است.

وی افزود: با توجه به وجود ۳۰ تا ۴۰ روستا، منطقه نفتی و کشاورزی منطقه‌ای در این منطقه بایستی دو ماشین آتش‌نشانی وجود داشته باشد تا بتواند از ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری کند. 

این روحانی گفت: امیدواریم مسوولین نسبت به جذب نیرو به طور دائم و همچنین تجهیزات کامل آتش نشانی اقدامات موثری انجام دهند.

نبود شهرداری در دشت عباس

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه دهلران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دشت عباس دارای ایستگاه آتش‌نشانی و ماشین‌آلات است اما عامل( کارگر، راننده و نیروی متخصص رسمی و دائمی) ندارد. 

وی افزود: بنا بر پیگیری با مسوولین مربوطه اعلام داشته‌اند که بایستی در این بخش شهرداری ایجاد شود و سپس به دنبال آن آتش نشانی نیز تجهیز شود؛ حال با توجه به وضعیت خطرناک و گرمسیری بودن این منطقه و آتش سوزی‌هایی که صورت می‌گیرد باید به سرعت مشکل مرتفع شود.

امام جمعه دهلران گفت: مدیرکل امور روستایی استانداری ایلام اعلام کرد که این موضوع جز وظایف فرمانداری و بخشداری است؛ همچنین دهیاری‌ها بابستی پول نیروهای انسانی را که به صورت موقت در ایستگاه آتشنشانی کار می‌کنند؛ پرداخت کنند.

وی افزود: بخش دشت عباس شهرداری ندارد و باید در وزارت کشور تصویب شود که خود آن دارای یک پروسه زمانی خاص است؛ خود این هم یک مشکل دیگری است؛ امیدوارم این ایستگاه آتش نشانی که یک موضوع فوری و اضطراری است حتماً پیگیری شود.

امام جمعه دهلران در پایان گفت: ما نباید بایستیم تا شهرداری ایجاد شود چرا که وجود روغن پمپ وکیومhs-group-gmbh.de آتش نشانی موضوعی مهم و فوری است و ما نمی‌توانیم به آتش بگوییم بایست نسوزان تا شهرداری ایجاد شود!

مسوولین استان، نماینده حوزه جنوب و همچنین فرماندار شهرستان دهلران باید توجه داشته باشند که اگر اتفاقات ناگواری صورت بپذیرد چه کسی می‌تواند پاسخگوی مسائل و دغدغه‌های مردم باشد؟

 این همه خسارت‌هایی که به منازل و وسایل ادوات کشاورزی مردم دشت عباس به علت عدم نیروی انسانی و کمبود تجهیزات آتش نشانی وارد شده است باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد و مرتفع شود.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

شهردار شهر "اورلاندو" در ایالت "فلوریدا" آمریکا از مردم این شهر خواسته تا با صرفه جویی در مصرف آب جان بیماران بستری در بیمارستان ها را نجات دهند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، در پی وخامت وضعیت شیوع سویه دلتا ویروس کرونا در شهر اورلاندو آمریکا، شهردار این شهر از مردم خواسته تا اطلاع ثانوی از آبیاری چمن ها و شستشوی اتومبیل و مصارف غیرضروری آب خودداری کنند تا مشکل کمبود اکسیژن مایع بیمارستان ها رفع شود.

"بادی دایِر" شهردار اورلاندو دیروز (جمعه) در یک نشست خبری گفت:" اولویت شماره یک اکنون تامین اکسیژن مایع برای صدها بیمار کرونایی بستری در بیمارستان هاست.

 
 
 

او افزود: وسایلی که معمولا برای تصفیه آب استفاده می شود، هم اینک به دلیل موج جدید همه گیری کرونا برای استفاده بیماران به بیمارستان ها منتقل می شود.

گفتنی است آب شهر اورلاندو که پیشتر به دلیل رنگ کدر و بویی شبیه به تخم مرغ گندیده، کیفیت خوبی نداشت از سال های دهه 1990  با اکسیژن مایع تصفیه می شود تا به سطحی قابل قبول و استاندارد برسد، و اکنون به دلیل وخامت وضعیت بستری بیماران کرونایی بیمارستان های این شهر به اکسیژن مایع نیاز مبرمی دارند.

مسئولان آب شهری اورلاندو گفته اند مصرف هفتگی اکسیژن مایع آنها برای تصفیه آب شهر 10 کامیون است که اخیرا به دلیل مصارف بیمارستانی این تعداد به 5 تا 7 کامیون در هفته کاهش یافته است.

"لیندا فرون" از مدیران شرکت آب و فاضلاب شهر اورلاندو گفته است در این شهر به طور متوسط حدود 40 درصد از آب آشامیدنی تصفیه شده برای آبیاری محوطه و چمنکاری ها استفاده می شود، بنابراین اگر شهروندان آبیاری چمن ها، شستشوی ماشین یا استفاده از پمپ دنده ای های فشار آب را متوقف کنند، فشار بر منابع آب تا حد زیادی کاهش می یابد.

شرکت آب و فاضلاب به شهروندان توصیه کرده دستکم تا مدت 2 هفته آتی در مصرف آب صرفه جویی کنند تا موج جدید همه گیری کرونا فروکش کرده و نیازهای بیمارستانی کاهش یابد.

مقامات بهداشتی اورلاندو گفته اند در این شهر 1620 نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند که این میزان بی سابقه 2 برابر پیک ابتلا در زمستان سال گذشته است.

دکتر "وینسنت هسو"  مدیر اجرایی پیشگیری از بیماری و اپیدمیولوژیست درباره پمپ دنده ای bphpumps موج همه گیری اخیر سویه دلتا  گفته است: "متأسفانه این بحرانی با ابعاد بی سابقه است."

شهردار اورلاندو/عکس آرشیوی/ آسوشیتدپر

در موج همه گیری جدید سویه دلتا ویروس کرونا در آمریکا شمار بیماران کرونایی در یک ماه گذشته دستکم 4 برابر افزایش یافته است. این کشور هم اینک بالاترین آمار روزانه ابتلا به کرونا در جهان را دارد.

 

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هرچه برنامه‌ دولت بهتر باشد، هزینه‌های کشور کمتر و استفاده از فرصت‌ها و تحقق پیشرفت سریع‌تر رقم خواهد خورد، گفت: رویکرد تحولی در برنامه وزارت‌خانه‌ها زمینه‌ساز تغییر و پیشرفت خواهد بود.

بررسی برنامه‌ وزیر پیشنهادی نیرو/ جلیلی: رویکرد تحولی در برنامه وزارت‌خانه‌ها زمینه‌ساز تغییر و پیشرفت خواهد بود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست نقد و بررسی برنامه‌ وزیر پیشنهادی نیرو که با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد، اظهار داشت: نقد و بررسی برنامه وزرا وظیفه همه‌ کارشناسان دغدغه‌مند است تا با ارزیابی واقع‌بینانه و بدون تعارف، کمک کنند نواقص برنامه‌ی دولت جدید کمتر بشود تا حقوق مردم رعایت گردد.

جلیلی با بیان اینکه هرچه برنامه‌ دولت بهتر باشد، هزینه‌های کشور کمتر و استفاده از فرصت‌ها و تحقق پیشرفت سریع‌تر رقم خواهد خورد، بیان کرد: نباید منتظر ماند تا مشکلی پیش بیاید و بعد به نقد آن پرداخت بلکه از هم اکنون به عنوان مشورت پیشینی وظیفه داریم دولت را کمک کنیم.

وی در این راستا افزود: چند نکته باید در برنامه‌ی وزرا دیده شود؛ اولا برنامه‌ هر وزارت‌خانه باید بخشی از برنامه‌ی کلان دولت باشد و بر همین مبنا آنکه باید سازوکار همکاری هر وزارت با سایر وزارت‌خانه‌های مربوط تعریف شده باشد.

جلیلی تاکید کرد: در گام بعدی، ضرورت دارد بازه‌های زمانی رسیدن به اهداف هر برنامه دقیق تعیین شده تا قابل ارزیابی باشد.

وی تصریح کرد: برای وزارت نیرو، سازوکار هماهنگی میان این وزارت‌خانه با وزارت‌خانه‌های نفت، صمت و جهاد کشاورزی که در حوزه برق و آب دارای اشتراک عمل هستند باید تعیین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تحول در عملکرد از تحول در برنامه شروع می‌شود، گفت: اگر قرار باشد با رفع حداکثر چند ایراد، همان برنامه‌ی وزرای قبلی پیگیری بشود، تحول رخ نخواهد داد؛ بنابراین، پیگیری رویکرد تحولی در برنامه‌ وزارت‌خانه‌‍‌ها زمینه‌ساز تغییر و پیشرفت خواهد بود.

جلیلی با اشاره به تجربه‌ ناموفق برخی تغییر ساختارها در وزارت‌خانه‌های دولت دوازدهم، اظهار داشت: تغییر شتاب‌زده و غیرکارشناسی ساختار برخی وزارت‌خانه‌ها نتایج خوبی به همراه نداشته است؛ پیش از هر تغییر ساختار می‌بایست رویکرد و پیش‌بینی از نتایج تغییر برآورد شود و الا نتیجه‌ای شبیه تغییر ساختار برخی وزارت‌خانه‌ها در دولت‌های قبلی مجددا به دست خواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به مسئله آب و مدیریت آن در وزارت نیرو، تاکید کرد: مسئله آب دارای ابعاد مختلف اجتماعی و ملی است و نگاه صرفا اقتصادی به آب، جامع نخواهد بود.

جلیلی دراین باره گفت: موضوع آب در برخی نقاط کشور تنها با اراده ملی قابل حل است و عدالت اجتماعی و برنامه‌ریزی برای تحقق آن باید در برنامه وزارت نیرو لحاظ شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود عنوان داشت: وظیفه همه این است که بدون تعارف، جمع‌بندی خود را به مسئولان دولت جدید ارائه کنند تا وزرای کابینه سیزدهم با دست پر به وزارت‌خانه بروند.

همچنین در این جلسه، کارشناسان ارشد حوزه برق و آب به محمدصادق ذبیحی رئیس کارگروه نیروی دولت سایه، علیرضا خجسته از کارشناسان ارشد حوزه برق، حجت میان‌آبادی و فرود شریفی از کارشناسان ارشد حوزه آب و تعدادی دیگر از کارشناسان به نقد و بررسی برنامه وزیر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو پرداختند.

ذبیحی با اشاره به گزارش کارگروه نیروی دولت سایه درخصوص برنامه پیشنهادی محرابیان و با بیان اینکه توجه به اسناد بالادستی و اتخاذ سیاست مدیریت پرمصرف‌ها به جای خاموشی‌ها از جمله نقاط مثبت «کلیات» برنامه وزیر پیشنهادی نیرو به حساب می‌آید، سایر نقاط قوت این برنامه را در دو بخش آب و برق تشریح کرد.

ذبیحی، تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر و غیرفسیلی به منظور تنوع بخشی به سبد تولید برق، برنامه‌ریزی بر پایه مدیریت سوخت سوزانده نشده به منظور ابزار تامین مالی و اهمیت به بورس انرژی را از جمله نقاط قوت برنامه محرابیان در بخش برق قلمداد کرد.

وی همچنین توجه به مدیریت هدررفت و بازسازی تاسیسات و نیز توجه به بازچرخانی فاضلاب و تشویق صنایع بزرگ به استفاده از پساب از نقاط مثبت برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آب برشمرد.

ذبیحی در ادامه به بیان راهکارهایی به منظور تکمیل یا تصحیح برنامه‌ی وزارت نیرو در دولت سیزدهم پرداخت.

وی با اشاره به برنامه پیشنهادی محرابیان اظهار داشت: در این برنامه برآوردی از نیازهای جدید برق و آب در چهارسال آینده مشخص نشده و همچنین نحوه تامین مالی اعتبارات مورد نیاز وزارت نیرو معلوم نگردیده است.

ذبیحی عدم وجود راهکارهای مشخص برای انجام اقدامات مطرح شده در برنامه را یکی دیگر از نقاط ضعف آن برشمرد و تصریح کرد: یکی دیگر از ضرورت‌های مورد نیاز برای تکمیل برنامه وزارت نیرو، مشخص شدن سهم این برنامه در اجرای برنامه‌‌های کلان دولت بویژه در زمینه‌ی اشتغالزایی و ارزآوری است.

ارائه مدل‌های تشویقی برای تولیدکنندگان برق در بخش غیر دولتی و ارائه سازوکارهایی جهت ضمانت اجرای ماموریت‌های پیش‌بینی شده از جمله نکاتی بود که ذبیحی به عنوان نقایص کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کرد.

توجه به شورایعالی انرژی به منظور حل اختلافات وزارت نیرو و نفت، موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، مدیریت یارانه‌های پنهان، فرصت‌های بالقوه نیروگاه‌های اتمی و زمین گرمایی و .. از دیگر نکات تکمیلی در حوزه برق بود که ذبیحی به آنها اشاره نمود.

همچنین توجه به شورایعالی آب در اختلافات میان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، دیپلماسی و امنیت آب، لزوم اتخاذ رویکردهای مشخص برای طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای، نحوه پرداخت بدهی به پیمانکاران صنعت برق از جمله مواردی بود که به گفته رئیس کارگروه نیروی دولت سایه نیازمند تکمیل مباحث آن در برنامه پیشنهادی محرابیان است.

همچنین ارائه چند طرح‌ پیشنهادی به منظور استفاده از فرصت بالقوه انرژی زمین گرمایی در 190 نقطه کشور، طرح مشوق استفاده از پمپ‌ وکیوم والو های زمین گرمایی در ساختمان منازل مسکونی و ادارات، اصلاح قیمت‌گذاری و همچنین طرح استفاده از ظرفیت تعاونی‌های روستایی و عشایری به منظور تولید برق از دیگر مباحث مطرح شده توسط کارگروه نیروی دولت سایه بود.

در ادامه این نشست حجت میان‌آبادی عضو هیئت علمی گروه مهندسی و مدیریت آب دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در حوزه آب مسئله‌شناسی درستی در برنامه پیشنهادی وزارت‌ نیروی دولت جدید صورت نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه بحث امنیت آب و مناقشات آبی به هیچ عنوان در برنامه مهندس محرابیان دیده نشده است و این یک ضعف جدی محسوب می‌شود.

وی افزود: آب صرفا کالا نیست، بلکه حیات است؛ بنابراین مسئله آب و مناقشات آبی به عنوان یک مسئله هویتی و اجتماعی باید لحاظ شود و صرف نگاه مهندسی به مدیریت آن درست نیست. رویکرد اتخاذ شده در بخش آب کاملاً فنی و مهندسی است در حالی که باید به همه مسایل آن از جمله امنیت، انرژی، صنعت، کشاورزی، محیط زیست و از همه مهم‌تر عدالت اجتماعی در توزیع آب پرداخته شود.

میان‌آبادی تعارض منافع و عدم وجود شفافیت را دو مشکل مهم وزارت نیرو در سالهای اخیر برشمرد و اولین گام برای تحقق تحول و تغییر رویکرد این وزارت‌خانه را، توجه به این مقوله در برنامه خواند.

وی «مقابله» با حوادث طبیعی نظیر سیل و خشکسالی را رویکردی غلط خواند و گفت: سیل و خشک‌سالی دو روی یک سکه هستند؛ با حوادث طبیعی نباید مقابله کرد بلکه باید آن را مدیریت نمود. یکی از ضعف‌های برنامه پیشنهادی عدم اشاره به مکانیسم‌های مدیریت چالش‌ها و موانع حوزه آب است.

 فرود شریفی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه انجمن‌های علوم آب کشور یکی از ضعف‌های جدی برنامه محرابیان را عدم توجه به مسائل اساسی مدیریت سیل و خشک‌سالی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مبتلا به در حوزه آب، اختلافات میان استان‌ها بر سر حق آبه و استفاده از ذخایر آبی است که در برنامه پیشنهادی وزارت نیرو ماموریتی برای حل این اختلافات مشخص نشده است.

وی افزود: بحث ورود و خروج آب ژرف از کشور نیز از دیگر مسائل مهم حوزه آب است که در برنامه مهندس محرابیان به آن توجه لازم نشده است؛ همچنین کاهش تبخیر و استحصال آب از رطوبت هوا از جمله منابع جدید پمپ وکیوم والو alibaba آب محسوب می‌شوند که به آنها نیز اشاره‌ای صورت نگرفته است.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

طریقی از تهیه و بکارگیری ۲ دستگاه پمپ لجن کش برای پاکسازی و رفع گرفتگی‌های سیستم فاضلاب بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

محمدرضا طریقی رئیس اداره آبفا بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به منظور افزایش ظرفیت تلمبه خانه‌های فاضلاب، ۲ دستگاه پمپ وکیوم صنعتی118 لجن کش ۶ اینچی ۱۵/۵ کیلووات جدید خریداری و به تاسیسات فاضلاب این اداره اضافه شد.

او افزود: با توجه به در پیش بودن فصل بارندگی و افزایش روان آب ها، این اداره نسبت به تهیه این ۲ دستگاه پمپ وکیوم اقدام کرده تا مشکل آبگرفتگی هنگام بارش باران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

طریقی بیان کرد: اداره آب و فاضلاب شهر بندر امام خمینی (ره) در ماه‌های اخیر علاوه بر رفع گرفتگی‌ها و پاکسازی خطوط و منهول‌ها اقدامات قابل توجه و مهمی در تلمبه خانه‌های فاضلاب، لایروبی تلمبه خانه و منهول‌های فاضلاب، شبکه فاضلاب و نصب درب منهول در نقاط بحرانی در دستور کار خود قرار داده و اجرایی کرده است.

رئیس اداره آبفا بندر امام خمینی (ره) در پایان از همکاری و مساعدت فرزان عباسیان معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب خوزستان تشکر کرد.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

شرکت بادبان مرکز تخصصی طراحی و ساخت انواع کمپرسور باد ، پمپ باد ، کمپرسور هوا و کمپرسور های اسکرو و تامین کننده انواع درایر های تبریدی در ظرفیتهای مختلف میباشد . لطفا جهت اطلاع از مشخصات فنی و قیمتهای انواع کمپرسور پیستونی و اسکرو ، تله آبگیر و درایر تبریدی به فروشگاه آنلاین شرکت بادبان مراجعه بفرمایید.   

پمپ باد یکی از وسایل پرکاربرد در مصارف مختلف است. در واقع زمانی که ما از انواع پمپ های باد کوچک یا کمپرسور صحبت می کنیم ، منظور ما کلیه دستگاه هایی هستند که در حالت کلی توسط یک نازل وظیفه باد کردن و دمیدن در انواع تشک های بادی، تایرها و انواع وسایل ورزشی از طریق هوای تحت فشار می باشد. در واقع بادی که با فشار از نازل خارج می شود در مدت زمان اندکی نیاز شما را در این زمینه رفع می نماید. اصولا انواع کمپرسور باد مذکور به شکل پمپ باد کوچک خانگی یا صنعتی تولید شده و به بازار عرضه می شود . با این همه کمپرسورهای صنعتی دارای توان مقاومتی و کارایی مناسبی در مقایسه با کمپرسور باد کوچک خانگی می باشند .

به طوری که می توان از این نوع پمپ یا کمپرسورهای باد صنعتی در صنایع مختلفی استفاده کرد در حالی که در چنین شرایطی کمپرسور باد کوچک خانگی فاقد بازدهی لازم در این زمینه می باشد. بنابراین لازم است تا ابتدا تعیین کنید که می خواهید کدام یک از انواع کمپرسور باد کوچک را انتخاب نموده و توقع دارید که این دستگاه برای شما چه کاربردهایی داشته باشد.

 

کمپرسور هوا از دستگاه های بسیار پرکاربرد و مفید در صنعت می باشد ، نقش مهمی در پیش برد صنعت دارد . برای متراکم کردن هوا که یک گاز تراکم پذیر است از کمپرسورهوا استفاده می شود . تعریف ساده کمپرسور هوا یا باد را می توان این طوری بیان کرد که دستگاهی است جهت مکش هوا و فشرده سازی آن  .توجه به حجم و ظرفیت بسیار حائز اهمیت میباشد .

کمپرسور هوا دستگاه مکانیکی است که با صرف انرژی مکانیکی ، سیال را که در اینجا هوا می باشد ، به درون خود می مکد و آن را متراکم می کند که این امر موجب افزایش دمای سیال نیز می گردد . بنابراین در این میان نیاز به یک خنک کننده می باشد تا گاز خروجی و فشرده شده که دمای بالایی دارد را خنک می کند .

کمپرسور هوا  سیلندر پیستونی

در کمپرسور هوا رفت و برگشتی یا پیستونی در ابتدا هر دو سوپاپ بسته می باشد و حرکت رو به پایین با کاهش فشار سیلندر نسبت به خط مکش باعث باز شدن سوپاپ ساکشن می شود و گاز وارد سیلندر می شود و با حرکت رو به بالا پیستون و بسته بودن سوپاپ ها ، فشار بالا می رود و موجب باز شدن سوپاپ مکش و خروج گاز فشرده شده می شود . با توجه به تعداد فرایند تراکم دو مدل کمپرسور باد پیستونی تک مرحله و دو مرحله داریم .

در کمپرسور باد پیستونی تک مرحله ، عمل تراکم یکبار صورت می گیرد و هوا بعد از ورود به سیلندر متراکم شده ، فشرده می شود و از سوپاپ دیسچارج وارد مخزن کمپرسور باد می شود .فشار کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا نهایت ۸ بار می باشد ، ظرفیت کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا ۷۵۰ لیتر بر دقیقه می باشد .

در کمپرسور هوا دومرحله ، عمل تراکم دو بار انجام می شود ، به این صورت که ابتدا هوا وارد سیلندر کم فشار که حجم و قطر بیشتری دارد می شود و بعد از عبور از افتر کولر و فرایند خنک کاری کمپرسور هوا وارد سیلندر پر فشار می شود و بعد از تراکم مجدد وارد مخزن کمپرسور هوا می شود . فشار کمپرسور هوا پیستونی دو مرحله معمولا تا محدوده ۱۰ بار می باشد .ظرفیت کمپرسور هوا دو مرحله پیستونی تا محدوده ۱۲۰۰ لیتر بر دقیقه می باشد .

 

کمپرسور باد پیستونی متداول ترین نوع از کمپرسور های باد است که در صنایع نسبتا کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کمپرسور محدوده نسبتا وسیعی را شامل می شود و معمولا از سایز ۲۵ تا ۱۲۰۰ لیتری در کارگاه های صنعتی تامین هوای فشرده می کند.

فشار تولید شده در کمپرسورهای پیستونی بین ۸ تا ۱۲ بار می باشد . بخش های اصلی کمپرسور های پیستونی شامل خرید الکتروموتور، واحد هواساز و مخزن ذخیره هوا می باشد. الکترو موتور های مورد استفاده در کمپرسور های شرکت اسکروسازان بنا به درخواست مشتری و توان مورد نیاز انتخاب می گردد و این الکتروموتور ها معمولا از نوع ایرانی ( الکتروژن و موتوژن ) هستند.

نحوه انتخاب ظرفیت کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور های هوای فشرده با سیلندر پیستونی برای استفاده طولانی ( دائم کار ) مناسب نیستند ، اگر دستگاه ها و ماشین آلات شما نیاز به مصرف هوای فشرده به صورت مداوم و ۲۴ ساعته دارد بهترین نوع انتخاب کمپرسور اسکرو می باشد . در هنگام انتخاب کمپرسور هوا پیستونی ، ظرفیت کمپرسور هوا بایستی بیشتر از میزان مصرف هوای فشرده مورد نیاز دستگاه ها و ماشین آلات باشد.

به عنوان مثال اگر مجموع دستگاه های شما به هوای فشرده ۱۲۰۰ لیتر نیاز دارد انتخاب کمپرسور با ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر پیشنهاد نمی شود بلکه بایستی ظرفیت کمپرسور هوا را بیشتر در نظر بگیرید.  به این دلیل که کمپرسور شما در این شرایط باید دائما روشن بماند که باعث می شود استهلاک قطعات کمپرسور بالا برود و طول عمر کمپرسور باد شما کاهش یابد.
برای انتخاب ظرفیت مناسب کمپرسور باد بهتر هست در ابتدا میزان مصرف تمامی دستگاه ها را به روش تجربی و یا از کاتالوگ مربوطه محاسبه کنید . و در نهایت جمع مقادیر بدست آمده را تقسیم بر عدد ۰٫۶ کنید .

 

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

انقلاب صنعتی و اتفاقات پس از آن، تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد به وجود آورد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ونداد تجهیز، با گسترش صنایع و رشد کارخانه‌ها، گرمای تولید شده از خروجی این صنایع بسیار آزار دهنده بود، اما اولین برج خنک کننده ، کمک شایانی برای تمامی صنایع بود. امروزه نیاز به برج‌های خنک کننده برای تمام تجهیزات و ماشین ‎آلات صنعتی ‌در اولویت قرار دارد. 

برج خنک کننده چیست

گرمای تولید شده در حین فعالیت ماشین آلات صنعتی، حجم بالایی دارد و به وسیله‌ای برای حذف این گرمای زائد نیاز است. برج‌های خنک ‌کننده یک منبع تولید آب سرد برای حذف گرمای ناشی از تجهیزاتی مثل دیگ تقطیر، کوره‌های القایی، توربین‌های گازی و... است. امروزه برج‌های خنک کننده کاربردهای بسیاری در صنایع بزرگ، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دارند. استفاده از برج‌های خنک کننده در ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و صنایع کوچک و بزرگ بسیار کاربردی و ضروری است. وجود برج‌های خنک کننده در کنار تجهیزات صنعتی به قدری مهم است که می‌توان آن‌ها را مکمل یک‌دیگر دانست. به عنوان مثال استفاده از برج خنک کننده در کنار چیلر تراکمی آب سرد به منظور تامین آب سرد مورد نیاز چیلر، از جمله نقش‌های مکمل این محصول است. 

عملکرد برج خنک‌ کننده

نحوه عملکرد برج‌های خنک کننده به این صورت است که آب در تماس مستقیم با هوا، به اتمسفر منتقل می‌شود. مبنای کار این دستگاه دقیقا بر پایه اصول اولیه فرآیند تبخیر است. فرآیند گرماگیر تبخیر سبب خنک شدن سریع آب می‌شود. به طور کلی با تبخیر شدن حجم کمی از آب، مقدار بسیاری از آن نیز خنک می‌شود. این چرخه، حجم زیادی از آب را خنک می‌کند تا مجدد مورد استفاده تجهیزات قرار بگیرد. در حال حاضر کمتر صنعتی را می‌توان یافت که از برج‌های خنک کننده استفاده نکند. در صنایعی از قبیل:
کارخانه‌ رب
کارخانه تزریق پلاستیک
شرکت‌های فولاد 
نیروگاه‌ها
وجود این برج بسیار پرکاربرد است. برج باید در محوطه بیرونی قرار بگیرد و این مکانیزم از نحوه عملکرد آن ناشی می‌شود.

ویژگی‌های برج خنک کننده

مصرف انرژی پایین، نگه‌داری ساده و از همه مهم‌تر، تولید آسان و انبوه، از مزیت‌های مهم برج خنک کننده است. تمامی ماشین‌آلات سرد کننده بر پایه علوم دینامیک و انتقال حرارت عمل می‌کنند، برج‌های خنک‌کننده نیز در دسته ماشین آلات سرد کننده قرار می‌گیرند که با عمل تبخیر و انتقال حرارت، فعالیت خود را انجام می‌دهند. با تغییرات اقلیمی، نوع برج‌های خنک کننده و نحوه قرارگیری آن‌ها نیز متغیر است.

برای کاهش مصرف آب در برج خنک کننده چه کنیم؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، اساس کار برج‌های خنک کننده بر پایه تبخیر است و آب نیز مهم‌ترین قسمت این فرآیند است. اما با کمبود آب، نگرانی‌هایی برای مصرف‌ کنندگان برج‌های خنک کننده به وجود می‌آید که این نگرانی بی‌مورد است و به سادگی و با انجام روش‌هایی مانند نصب آفتاب‌گیر، استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب، نصب کنترل هوشمند قیمت اینورتر و ... باعث کاهش مصرف آب می‌شود.

 

میزان آب مصرفی برج خنک کننده

محاسبه میزان مصرف آب در برج خنک‌ کننده به چند عامل از جمله دمای خروج آب سرد از برج خنک کننده، دبی آب در گردش، دمای آب گرم وارد شده به برج خنک کننده و... بستگی دارد. میزان تبخیر با توان دستگاه رابطه مستقیم دارد و هر ‌قدر میزان تبخیر بالا باشد، دستگاه عملکرد بهتری دارد. با این وجود می‌توان برج‌های خنک کننده را دستگاه تبخیری دانست.

نگهداری از برج خنک کننده در زمستان

برای نگهداری و محافظت هر چه بیشتر از برج خنک کننده در فصل زمستان، مواردی چون بررسی میزان دبی فن، خارج کردن فن از مدار در صورت نیاز، عدم کاهش میزان دبی آب و ... حائز اهمیت است.

 

انواع برج خنک کننده

برج‌های خنک کننده بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می‌شوند و مواردی چون مکش جریان هوا، جنس بدنه، نحوه برخورد جریان هوا، نوع عملکرد و ... در این تقسیم‌بندی موثر است. در ادامه برای آشنایی با انواع برج خنک کننده همراه ما باشید.

فایبرگلس؛ انتخاب هوشمندانه امروز

برج خنک کننده بر اساس جنس بدنه در انواع فایبرگلاس، چوبی، بتنی و گالوانیزه تولید اینورتر و روانه بازار می‌شود. اما امروزه در ساخت بدنه برج‌های خنک کننده بیشتر از فایبرگلاس استفاده می‌کنند، چرا که این جنس بدنه در برابر اشعه‌های ماورا بنفش و عدم زنگ خوردگی هنگام تماس با آب، بسیار مقاوم است. برج‌های خنک کننده با جنس بدنه بتنی و گالوانیزه در زمان گذشته‌ کاربردی‌تر بود. انواع برج خنک کننده ونداد تجهیز از جنس بدنه فایبرگلاس در دو نوع مکعبی و مدور، تولید و روانه بازار می‌شود.

 

برخورد جریان هوا؛ متقاطع یا مخالف؟

در نوع دیگر تقسیم بندی برج خنک کننده که بر اساس برخورد جریان هوا است، با ۲ دسته جریان هوای متقاطع و مخالف طرفیم که در جریان هوای متقاطع، حرکت جریان آب از بالا به پایین و به صورت افقی است اما در دسته‌بندی جریان مخالف، مسیر جریان آب در جهت مخالف است.

تقسیم بندی بر اساس نوع عملکرد دستگاه 

مدار باز: معمول ترین نوع از برج خنک کننده که بازده انرژی بالایی دارد.
مدار بسته: روند عملکرد این نوع مشابه مدار باز است، با این تفاوت که سیال فرآیندی با هوای خنک در تماس نیست.

تقسیم بندی بر اساس مکش جریان هوا

  • جریان طبیعی
  • جریان مرکب
  • جریان القایی 
  • جریان اجباری
  • جریان مکانیکی

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به تصویب طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز، گفت: این طرح در ۲۲۰ کیلومتر خطوط اصلی در غرب اهواز و ۲۴۰ کیلومتر در شرق اهواز اجرا خواهد شد.

علیرضا عالیپور در آیین کلنگ‌زنی پروژه دفع آب‌های سطحی کوی علوی اهواز که امروز (۲۵ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: هدف این است که در یک بازه زمانی کوتاه، اقدامات موثری برای شهروندان اجرا شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز پس از مدت‌ها تصویب شده است. استاندار خوزستان، مجموعه حوزه معاونت عمرانی استانداری و ارکان دیگر، زحمات زیادی کشیدند تا تمامی شهرها طرح جامع دفع آب‌های سطحی داشته باشند و اعتبارات تخصیص‌یافته بر اساس طرح علمی و مصوب پیش بروند.

سرپرست شهرداری اهواز گفت: این طرح در ۲۲۰ کیلومتر خطوط اصلی در غرب اهواز و ۲۴۰ کیلومتر در شرق اهواز اجرا خواهد شد و ۱۵ ایستگاه پمپاژ را در بر می‌گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین ایستگاه پمپاژ و خط انتقال این پروژه، در کوی علوی است که با افتتاح این پروژه بالغ بر ۵۰ درصد نارضایتی‌های مردم رفع خواهد شد.

عالیپور تصریح کرد: این طرح، محدوده‌ای در حدود ۲۰ هزار هکتار را در برمی‌گیرد و حدود ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر این اعتبارات به موقع تخصیص یابد، در بازه زمانی پنج ساله می‌توانیم سیستم دفع آب‌های سطحی به جز شبکه آب و فاضلاب داشته باشیم و اهواز را از شبکه مستقل دفع آب‌های سطحی بهره‌مند کنیم.

وی در خصوص پروژه دفع آب‌های سطحی کوی علوی گفت: مناقصه این پروژه در سال ۹۸ برگزار شد اما دلایل مختلف از جمله موانع موجود در مسیر، تامین منابع مالی، خارج بودن ابعاد آن از حالت و عبور آن از نقاط حساس، موجب شد که وقت زیادی برای مشخص شدن ضرورت یا عدم ضرورت اجرای این پروژه صرف شود.

سرپرست شهرداری اهواز افزود: اجرای این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. پایه مناقصه ۷۰ میلیارد تومان بوده اما با ضرایب تعدیل، به ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی بیان کرد: این پروژه دارای یک ایستگاه پمپاژ ۱۰ در ۱۰ با عمق هشت متر و چهار خرید روغن پمپ وکیوم ۱۵۰ کیلو وات خواهد بود که چهار مترمکعب در ثانبه روغن پمپ وکیوم آب پمپاژ خواهد کرد. در حالت استاندارد که هیچ معارضی نداشته باشیم و منابع مالی به موقع تامین شود، این پروژه در ۱۲ ماه اجرا خواهد شد.

عالیپور گفت: تنها اجرای خط لوله این پروژه در حالت عادی شش ماه طول می‌کشد که با توجه به ضرورت‌های امسال، پیمانکار متعهد شده است در چند جبهه کار را فعال کند تا در سه ماه اجرا شود و امیدواریم این رکورد، ثبت شود.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

بازگشت سرمایه احداث پتروپالایشگاه که در همان سال اول از طریق مشوق تنفس خوراک صورت می‌پذیرد، ضمانتی ایجاد می‌کند که از این طریق می‌تواند زمینه بهره‌مندی از ابزارهای تامین مالی متنوعی را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از جمله موانع توسعه واحدهای پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در کشور، تأمین مالی این واحدها است. با در نظر گرفتن شرایط کشور از نظر تحریم‌های نفتی و حجم نقدینگی بالا، یک پیشنهاد برای افزایش جذابیت چنین طرح‌هایی جهت جذب نقدینگی موجود برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها، اعطای تنفس هزینه خوراک (عدم دریافت هزینه خوراک تحویلی به پتروپالایشگاه به ‌صورت موقت) از سوی حاکمیت به بخش غیردولتی مجری طرح است.

در این روش، از ظرفیت نفت خام بلااستفاده که در مخازن نفتی باقی مانده است می‌توان برای کمک به ساخت پتروپالایشگاه‌ها استفاده کرده و تامین مالی آن‌ها را تسهیل کرد. اعطای تنفس یک ساله در پرداخت هزینه خوراک به این واحدها می‌تواند بازگشت سرمایه طرح‌ها را از 10 سال به یک سال کاهش دهد.

به عبارت دیگر پتروپالایشگاه‌ها از چنان هزینه «سرمایه در گردش» بالایی برخوردارند که تنفس خوراک حدود یکسال (400 روز با قیمت نفت 60 دلاری) برای آنها، موجب بازگشت کل هزینه سرمایه گذاری شده در طول دوره ساخت می‌شود و بازگشت سرمایه طرح را از حدود 10 سال به یک سال کاهش می‌دهد.

*تنفس خوراک چگونه درآمدهای نفتی از دست رفته دولت را احیا می‌کند؟

تنفس خوراک مهم‌ترین ایده قانون «حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» موسوم به قانون پتروپالایشگاه‌ها است. در این قانون چارچوب استفاده از تنفس خوراک و سازوکار عملکرد آن مشخص گردیده است و تصریح شده که تسهیلات غیرنقدی تنفس خوراک ظرف 8  سال به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌شود که این اقساط از سود خالص سالانه آن پتروپالایشگاه قابل تامین است.

 محمدعلی قدیری کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: سازوکار تنفس خوراک نه‌تنها آسیبی به بودجه سالانه دولت وارد نمی‌کند بلکه بخشی از درآمدهای ازدست‌رفته دولت و شرکت ملی نفت که به دلیل تحریم‌های نفتی رخ داده‌ است با پرداخت هزینه خوراک نفت خام از سوی پتروپالایشگاه‌های داخلی به آن‌ها باز می‌گردد.

قدیری افزود: طبق قانون پتروپالایشگاه‌ها شرکت مجری طرح حداقل 30 درصد از هزینه سرمایه‌گذاری لازم را مستقیماً تامین می‌کند و می‌بایستی حداقل 30 درصد از سهام طرح را از طریق عرضه سهام یا از طریق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در چهارچوب قوانین مربوط یا انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام، به مردم واگذار کند. بخش مهمی‌ از آورده سهامدار اصلی به اندازه 30 درصد از کل هزینه سرمایه‌گذاری می‌تواند از طریق آوردن زمین، بالک متریال، هزینه‌های مهندسی و غیره تامین شود.

* تسهیل ابزارهای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها به کمک تنفس خوراک

بازگشت سرمایه احداث پتروپالایشگاه که در همان سال اول از طریق مشوق تنفس خوراک صورت می‌پذیرد، ضمانتی ایجاد می‌کند که از این طریق می‌تواند زمینه بهره‌مندی از ابزارهای تامین مالی متنوعی را فراهم آورد. از این‌رو در ادامه برخی روش‌هایی که تنفس خوراک می‌تواند در تسهیل و متنوع‌سازی فرآیند تامین مالی پروژه ها داشته‌ باشد بیان می‌شوند.  

1- ظرفیت پذیره‌نویسی در بازار سرمایه

تامین مالی در بازار سوم فرابورس از طریق پذیره نویسی عمومی و درج نماد در بازار دوم یا بازار پایه فرابورس انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های تحت عنوان پتروپالایشگاه‌های دارای تنفس خوراک با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در قانون، مورد استقبال مردم و سرمایه‌گذاران قرار گیرند. اگر طول دوره ساخت پروژه را 4 سال فرض کنیم، افرادی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند به واسطه تنفس خوراک اطمینان دارند بازگشت سرمایه در همان سال اول انجام شود که این در نوع خود بی‌سابقه است.

2- تامین مالی تامین‌کنندگان تجهیزات

 بخشی از تامین مالی در طول دوره ساخت می‌تواند از حالت نقدی خارج شود و از طریق سهامدار کردن تامین‌کنندگان تجهیزات و خدمات در شرکت پتروپالایشگاه به ازای بخشی از دستمزد باشد. در این پروژه‌ها شرکت‌های فولاد، ماشین‌سازی، خرید پمپ وکیوم استوک و حتی پیمانکاران اجرایی که پشتوانه مالی خوبی دارند می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. بسیاری از این تامین کنندگان مشکل وصول مطالبات خود را دارند و از این پیشنهادات استقبال خواهند کرد چرا که جذابیت طرح‌های پتروپالایشگاهی با وجود تنفس خوراک، بسیار بالا رفته و سرمایه‌گذاری سودآوری خواهد بود.

3- زمینه دریافت فاینانس خارجی

شرکت مجری طرح می‌تواند تنفس خوراک را اهرمی برای مذاکره با شرکت‌های خارجی و یا اخذ فاینانس خارجی قرار دهد کما اینکه هم اکنون نیز (پس از تصویب و ابلاغ قانون مورد نظر) بعضی از شرکت‌ها در حال انجام این کار هستند. این فاینانس نیز می‌تواند صرفا در مورد بخشی از تجهیزات و کالاهای گلوگاهی پتروپالایشگاه (که حدود 40 درصد از عملیات تامین تجهیزات (procurement) را تشکیل می‌دهد) صورت گیرد و از نوع تامین تجهیزات پتروپالایشگاه در قبال دریافت بخشی از سهام یا عقد قرارداد پرداخت 3 یا 4 ساله باشد تا بلافاصله پس از دریافت تسهیلات خوراک، برای طرف خارجی نقد شود. قرادادهای آف تیک (Off-take) یا پیش‌فروش فرآورده از جمله این قراردادهاست که مصرف‌کنندگان خارجی به منظور تامین بلندمدت مواد اولیه خود از آن استقبال خواهند کرد.

4- استفاده از ابزار اوراق سلف موازی

اوراق سلف در بازارهای مالی ایران منتشر می‌شود و مورد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان کالا و انرژی از سال 1393 تاکنون بوده است. شرکت مجری طرح می‌تواند در سال قبل از بهره‌برداری پتروپالایشگاه از ابزار اوراق سلف موازی فرآورده‌ها در ابعاد خیلی بزرگتر از آنچه که تاکنون مرسوم بوده است استفاده کند، زیرا تعهدات اوراق سلف می‌تواند از طریق تسهیلات پمپ وکیوم استوک تنفس خوراک سال اول، باز پرداخت شود. استفاده از اوراق سلف در بازار بدهی ایران جا افتاده و به‌ عنوان یک مورد مشابه با شرکت‌های پتروپالایشگاهی شرکت ستاره خلیج فارس است که در سال 1395 با این ابزار بخش مهمی از تامین مالی برای اتمام پالایشگاه را انجام داد.

به‌طور کلی توسعه ابرپروژه‌های مولدی همچون پتروپالایشگاه‌ها اثرات کوتاه‌مدت و میان‌مدتی بسیاری را به همراه دارد و بر بخش‌های مهمی در کشور تاثیرگذار است. به‌طورکلی با ساخت پتروپالایشگاه‌ها می‌توان آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مثبت آن‌ها را به‌صورت محسوسی در کشور مشاهده کرد. اما آنچه که تاکنون مانع اصلی پیشرفت چنین پروژهایی بوده‌اند مسئله تامین مالی بوده ‌است.

آنچه که گفته شد برخی از روش‌های تامین مالی است که به دلیل مفاد قانون پتروپالایشگاه و به‌خصوص طرح تنفس خوراک امکان استفاده از آن‌ها در فرایند تامین مالی این ابر پروژه‌ها به وجود آمده ‌است. چه بسا روش‌های دیگری نیز می‌توانند وجود داشته ‌باشند که با توجه به مقتضیات هر پروژه و توانمندی مجری طرح قابلیت استفاده داشته باشد.

منبع

  • sanatii karan
  • ۰
  • ۰

به گزارش اقتصادآنلاین، هیأت وزیران فهرست اولویت های صنعتی و معدنی کشور را با رعایت ملاحظات آمایشی و تعادل بخشی منطقه ای در 9 سرفصل به تصویب رساند.

فهرست اولویت های صنعتی و معدنی که به تایید دولت رسیده است به شرح زیر است:

1- محصولات در صنایع پایین دستی از نفت و گاز مبتنی بر دانش پایه و فناوری های جدید از قبیل مواد پلیمری، مواد اولیه و موثر دارویی، پلتفرم های واکسن انسانی و حیوانی، انواع جدید و نوترکیب و زیست فناورانه محصولات دارویی، فرآورده های بهداشتی دارای ارزش افزوده بالا، رنگ و پوشش های مشابه دارای قابلیت صادراتی و کاتالیست های پتروشیمی و خودرویی

 
  • برنامه های سیدرضا فاطمی‌ امین برای وزارت صمت اعلام شد

  • ماجرای صنایعی که گلوگاه های عملکردی وزیر جدید صمت هستند / فاطمی امین وزارت صمت را در چه شرایطی تحویل می گیرد؟

  • جزییات کارشکنی وزارت بهداشت از سوی اتاق بازرگانی اعلام می شود

  • دو نرخی شدن بازار سیمان

  • تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی چیست؟

2- محصولات فلزات اساسی دارای ارزش افزوده بالا و مبتنی برفناوری های جدید به ویژه محصولات آلیاژی مخصوص و ضد زنگ

 

3- محصولات غذایی و آشامیدنی با قابلیت صادراتی از قبیل انواع افزودنی های مجاز صنعت غذا (انواع رنگ خوراکی، اسانس، آنزیم، امولسیفایر، فیبر سفید غذایی)، تولید مواد اولیه پایه صنعت شیر خشک اطفال نظیر شیرخشک کم چرب پایه نوزاد(SMP)، لاکتوز منو هیدرات، تولید مواد اولیه پایه مکمل های غذایی شامل اسید های چرب امگا 3، DHA اسید آراشیدونیک و اسیدهای آمینه ضروری، پودر آب پنیرگرید دارویی ،پروبیوتیک انسانی و حیوانی و استارتر های لبنی

4- وسایل نقلیه موتوری از قبیل انواع خودرو های سبک و سنگین ، موتور سیکلت های برقی، تجهیزات حمل و نقل دریایی و ریلی و قطعات و مجموعه های مورد نیاز

5- ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی با اولویت موتور، توربین، انواع قیمت پمپ دنده ای و کمپرسور، انواع بلبرینگ، چرخ دنده، تجهیزات مکانیکی انتقال نیرو، ماشین آلات معدنی، ماشین ابزار و ماشین آلات خطوط تولید

6- محصولات لاستیکی و پلاستیکی دارای ارزش افزوده بالا با اولویت لاستیک خودروهای تجاری

7- ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، لوازم خانگی، وسایل ارتباطی و رایانه ای، تجهیزات پزشکی و اپتیک با تکنولوژی متوسط به بالا

8- محصولات صنایع سبک مبتنی بر روش های نوین تولید با اولویت منسوجات، پوشاک و محصولات چرمی، خمیر کاغذ و محصولات سلولزی

9- محصولات دانش بنیان با فناوری های پیشرفته از قبیل انرژی های تجدیدپذیر، مواد پیشرفته، پلتفرم های باتری به ویژه باتری های لیتیومی، فناوری مرتبط با ژنوم و ژنتیک، سوئیچ و روتر مخابراتی ،ذخیره ساز ها (Storage) فناوری های مرتبط با 5G مودم ،فناوری های مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم ،نظیر پرینترهای سه بعدی، اینترنت اشیاء، رایانش ابری،تحلیل کلان داده ها و سنسورها

 سعید زرندی، معاون برنامه ریزی وزارت صنعت در این مورد با اشاره به ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به تعیین فهرست اولویت های صنعتی و معدنی اقدام کند.

وی افزود: با نظر خواهی از بخش های مختلف، تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی و صاحب نظران صنعتی پمپ دنده ای و معدنی این فهرست نهایی و نقدیم هیات دولت شد.

زرندی تصریح کرد: این اقدام به منظور رونق تولید، نوسازی صنایع، حمایت هدفمند از صنایع دارای اولویت سیاست هالی کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین توسعه صادرات غیر نفتی انجام شد.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «پیشنهاداتی برای ایجاد شغل و تناسب بین تولید و توزیع» خواستار اولویت دهی دولت به تولیدات کم هزینه و پربازده شدند.

منبع

  • sanatii karan